Vasalop van 1 naar 9 dagen
Eerder schreef ik al over de Vasalop als Walhalla voor de sponsoring van technologische innovaties. Nu aandacht voor de verbreding van het evenement: van 1 dag naar 9 dagen winterfeest. Maar ook een museum en een Vasalop in China. Wat kan Nederland ervan leren? Meer dagen rondom de Rotterdam Marathon lijkt het advies.
De Vasalop is heel traditioneel en bestaat al sinds 1922. De wedstrijd gaat in de klassieke techniek en was een echte mannen aangelegenheid. Toch doen er nu bijna 50.000 mensen mee, man en vrouw uit de hele wereld. Deze ontwikkeling is gestoeld op nieuwe wedstrijden en evenementen vooraf aan de “echte” Vasalop op de eerste zondag van maart. De 90 km was tot begin jaren ‘80 verboden terrein voor dames. Dames fraudeerden soms door zich als man te verkleden om maar aan de Vasalop mee te kunnen doen. In het progressieve Zweden was het invoeren van de TjejVasa de eerste verbreding van het merk en het evenement. Tjej betekent meid. De TjejVasa is inmiddels uitgegroeid tot een wedstrijd “alleen voor meiden”, vergelijkbaar in Nederland met de Marikenloop.
De tweede verbreding was het toestaan van de snellere skating techniek, waarbij niet in de traditionele smalle spoortjes hoeft te worden gelopen. Deze techniek is vooral buiten Scandinavië erg populair. Daarmee werd de doelgroep in bijvoorbeeld Italië, Duitsland en Amerika aangeboord. Andere mooie voorbeelden van de verbreding zijn de bedrijven (met een estafette) en de minder getrainde sporter (halve afstand). Het mooiste voorbeeld is het öppet spår. Een wedstrijd die geen wedstrijdelement kent, zonder stress 90 km langlaufen.
Buiten de 9 dagen rondom de “echte” Vasalop van 90 km, zijn er nog andere ontwikkelingen: een museum dat het hele jaar geopend is, een Vasalop in China (!) en een zomerwedstrijd op rolski’s. Zo is een Zweedse eendaagse wedstrijd voor topatleten uitgegroeid tot een internationaal evenement van 9 dagen voor elk type buitensporter.
In Nederland zien we dat ons grootste eendaagse evenement de marathon van Rotterdam vooral eendaags wil blijven. De verbreding zit in een parelsnoer aan evenementen door het hele jaar. Niets rondom de marathon zelf. Geen friendshiprun op zaterdag, zoals bij de marathon van New York. En naast de traditionele korte 10 en de business estafette liggen er, zoals blijkt uit Scandinavië, nog vele kansen om het merk verder uit te bouwen en vooral veel meer mensen te bereiken en te betrekken.