Totale bestedingen direct mail naar 1 miljard euro
In de afgelopen twaalf maanden (november 2004 t/m oktober 2005) bedroegen de bruto mediabestedingen voor direct mail meer dan ? 972 miljoen. Daarmee is DM het op twee na grootste mediumtype na televisie en dagbladen. Dit blijkt uit de nieuw opgezette registratie van de bruto mediabestedingen voor direct mail door Nielsen Media Research in samenwerking met TPG Post.
Nielsen Media Research biedt al jarenlang inzicht in de mediabestedingen voor vrijwel alle mediumtypen, zoals televisie, radio, print, internet en buitenreclame. Het is voor het eerst dat er nu ook inzicht is in de bestedingen voor direct mail. Met de samenwerking tussen Nielsen Media Research en TPG Post, de grootste verspreider van direct mail in Nederland, ontstaat een betrouwbaar en actueel inzicht in de omvang van direct mail. Daardoor is vergelijking met andere mediumtypen mogelijk en wordt inzicht verkregen in de volledige mediamix van adverteerders en in de totale mediabestedingen in Nederland.
Bij het analyseren van de bruto mediabestedingen van direct mail kan onderscheid gemaakt worden naar druk & handlingskosten en verspreidingskosten. Uit een analyse over de afgelopen 12 maanden gebaseerd op de nieuwe registratie van DM blijkt dat de druk & handlingskosten ruim tweederde bedroegen, de verspreidingskosten bedroegen bijna eenderde. De branches Retail (o.a. warenhuizen en mailinghouses) en Financi?le Dienstverlening zijn met respectievelijk ? 98,7 miljoen en ? 70,4 miljoen de ?big spenders? binnen direct mail. Voor beide geldt dat rond de 75% van alle mailings is gericht op consumenten. Voor alle branches geldt dat er gemiddeld 60% van het direct mail budget is gericht op consumenten en 40% op de zakelijke markt.
Herna Verhagen, commercieel directeur TPG Post: ?Direct Mail is bij uitstek geschikt om doelgroepen effectief en effici?nt te bereiken. De bestedingscijfers tonen aan dat Direct Mail ??n van de grootste mediumtypen in Nederland is. Doordat dit mediumtype is toegevoegd aan de database van Nielsen Media Research hebben adverteerders eindelijk volledige informatie over alle mediumtypen. Hiermee kunnen zij strategische beslissingen nemen over de inzet van hun communicatiebudget.?
Ben van de Werf, directeur Nielsen Media Research: ?Inzicht in direct Mail verkreeg de markt tot nu toe via zelf verzameld materiaal of via Wie mailt Wat? Door de samenwerking met TPG Post kunnen we nu als markt inzicht cre?ren in de omvang van Direct Mail. Alle mediumtypen in de mix worden vergelijkbaar, wat zeker een impuls is voor crossmediale communicatiestrategie?n.?
Bron: