Top 100 webwinkels realiseert 15% omzetgroei in 2011

De 130 toppers in de Twinkle100 behalen 15 procent meer omzet dan in 2010

Top 100 webwinkels realiseert 15% omzetgroei in 2011

Vandaag verschijnt de Twinkle100 2012-editie, een overzicht van de honderd in omzet grootste online retailers en dertig grootste online reisbedrijven van Nederland. Dit jaar is weer een aantal interessante conclusies te trekken. Zo komt de omzetgroei van 15% van alle partijen samen voornamlijk voor rekening van de 'grote jongens', want net als vorig jaar behalen de 30.000 kleinere spelers én de online dienstverleners 'slechts' 2 miljard omzet. Het is een trend die verder zal doorzetten. Daarnaast blijken de 30 travelsites tezamen bijna evenveel om te zetten (3,2 miljard euro) als de 100 online retailers (3,8 miljard euro).

Top 10 in Retail en Travel

De 10 grootste partijen in online retail en travel over 2011 zijn hieronder weergegeven.

Top 10 Retail

  1. RFS Holland Holding - 469 mln euro
  2. bol.com - 358 mln euro
  3. Ahold - 200 mln euro
  4. KPN - 130 mln euro
  5. BAS Group - 110 mln euro
  6. Coolblue - 108 mln euro
  7. H&M - 108 mln euro 
  8. HEMA - 106 mln euro
  9. Amsterdamgold.com - 94 mln euro
  10. Thuisbezorgd.nl - 82 mln euro

Top 10 Travel

  1. KLM - 411 mln euro
  2. Sundio Group - 325 mln euro
  3. Transavia.com - 250 mln euro
  4. TUI - 243 mln euro
  5. Thomas Cook - 238 mln euro
  6. Travix - 204 mln euro
  7. Oad - 186 mln euro
  8. Landal GreenParks - 137 mln euro
  9. Roompot Vakanties - 120 mln euro
  10. VakantieVeilingen.nl - 110 mln euro

Overigens is de ondergrens om in de lijst te worden opgenomen gestegen naar 5 miljoen euro omzet, tegen 3,5 miljoen vorig jaar.

Rapport

Marieke Verdonk, hoofdredacteur van Twinkle, is blij met de flinke omzetstijging die de top 100 heeft weten te bereiken én met het rapport zelf: "We hebben veel meer informatie verzameld dan andere jaren. Dat geeft een veel completer beeld van de activiteiten van de onderzochte partijen en zorgt voor veel interessant extra leesvoer."

Naast de ranglijsten op omzet bevat de Twinkle100 dit jaar:

  • Meer content: naast een overzicht van toeleveranciers is er informatie over social media-accounts, bezorgkosten, aantal bestellingen/boekingen per maand, gemiddeld retourpercentage, conversiepercentage, winst en groeiverwachting.
  • Voor het derde jaar op rij heeft MeasureWorks de snelheid en beschikbaarheid van de websites in de Twinkle100 en Travel 30 gemeten. Bij de retailers heeft HM.com de beste performance, bij travel Sundio.
  • Yes2web heeft dit jaar voor het eerst gekeken naar de Facebook-activiteit van de 130 partijen uit de Twinkle100: aantal fans, de interactie met fans, de reponsratio en -snelheid.

Het rapport kan worden besteld via www.twinkle100.nl.

Twinkle100-app

Ook dit jaar is er de gratis Twinkle100-app, een uitgeklede versie van het uitgebreide boekwerk, handig als naslagwerkje voor onderweg. De app is beschikbaar voor zowel iOS als voor Android.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.