Tipping point van online communities

28 april 2006, 05:46

De afgelopen dagen met verschillende mensen gesproken over o.a. de kritische succesfactoren van online communities. Waarom was Friendster de afgelopen jaren een groot succes maar is dat met de toenemende populariteit van MySpace verloren gegaan? Waarom lijken de leden van CU2 over te stappen naar nieuwe communities zoals Hyves?

Dit gedrag lijkt veel op het gedrag dat iedereen waarschijnlijk wel kent vanuit zijn jeugd waarin op het ene moment de kroeg op de markt favoriet was en het andere moment de kroeg achter het station. Vaak zonder aanwijsbare redenen. Een nieuwe eigenaar? Betere muziek? Omdat daar de populaire meiden naar toe gingen? Was het bier er goedkoper? Feit is dat er altijd een moment komt dat de populariteit van een kroeg afneemt en men overstapt naar een andere kroeg. De vraag is alleen wanneer!

Wellicht aardig om met deze vraag het weekend in te gaan en daar de komende week nog eens op terug te komen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Sander Duivestein

    Een goede kroeg hpudt echter altijd een aantal stamgasten over. Dit zelfde zal gelden voor de communities.


    28 april 2006 om 06:52
    (verwijderd)

    Ik heb het Danah Boyd al eerder besproken, erg interessant. Vooral omdat ze de -belangrijke- sociale kantbelicht.

    Wat betreft tipping points. Een sociaal netwerk heeft er twee: het begin en einde.

    @sander: dat er stamgasten over zullen blijven bij sociale netwerken geloof ik niet. Een online sociaal netwerk is mode. Als iets uit de mode raakt wordt het niet meer gedragen. Vooral niet door jongeren die hier erg gevoelig voor zijn. Misschien een idee om een senioren-Hyves te maken, dan gaat de stamgast-theorie misschien wel op 😉


    28 april 2006 om 09:11
    Rene

    Als er inderdaad sprake is van ‘positieve feedback’ (in de regeltechnische zin) dan kun je te maken hebben met een instabiel en onvoorspelbaar systeem. Een fysische metafoor is een potlood dat je rechtop op zijn punt op tafel zet. Je weet dát hij gaat omvallen, maar hoe goed je er ook over nadenkt, hoeveel natuurkundigen zich erover buigen, hoeveel comments er ook op je weblog komen, je kunt niet voorspellen naar welke kant hij omvalt.

    Daarmee is niet gezegd dat het altijd onmogelijk is om een voorkeur te voorspellen. Een tafelblad of potlood kan een beetje schuin staan. Evengoed kan een bepaalde community net wat aangenamer zijn, meer te bieden hebben etc.


    28 april 2006 om 10:56
    Cindy

    Perhaps one should go back to Newton’s Apple theory? (is it Newton? … I am getting old).

    What goes up must comes down. Tipping point is just another name to the same old phenomenon? And perhaps marketing folks would call life cycle of a product? Cash cow and such? So what is the different of how to keep a cash cow cashing, and why Friendster losing position to MySpace? One day someone would push MySpace out of space as well.

    There are many factors to keep a ‘product’ floating in cash cow position. Perhaps nobody would agree with me. But CoP is a product. It has a life cycle. Change is constant. As in any community (or CoP) I see two parts. A movable and a fixed one. The fixed part is the ‘objective and mission and visions’ that one see in why a Cop is formed. The problem is the movable part — human. If the movable part is changing BUT the fixed part remain unchange, then people would eventually either leave or not coming.


    28 april 2006 om 18:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief