Thomas Joosten, CEO Zanox: Nederlandse consument heeft performance-based marketing op de kaart gezet
Volgens Thomas Joosten, CEO van de internationale zanox groep, is de voortrekkersrol van ons land op het gebied van performance based marketing vooral te danken aan de Nederlandse consument. De oprichter van M4N en voormalig Managing Director van het latere zanox-M4N ziet in zijn huidige positie grote verschillen binnen Europa als het gaat om de ontwikkeling van met name E-commerce en M-commerce. En die verschillen liggen voornamelijk ten grondslag aan het gedrag van de consument, zo meent hij.
Weinig terughoudend
De Nederlandse consument blijkt namelijk minder terughoudend te zijn in het gebruik van nieuwe technologieën dan zijn Europese evenknie. Zo is online winkelen voor de meeste Nederlanders al gemeengoed en blijft de omzet van online shops stijgen in vergelijking met die van reguliere winkels. Ondanks de aanhoudende crisis groeiden de online bestedingen in 2012 met 9% en wordt voor 2013 nog eens een omzetstijging van 8% verwacht.
De jaaromzet van de Nederlandse online markt komt dan uit op zo’n 10,5 miljard. In Europa staat Nederland op de vierde plaats wat betreft online winkelen. Alleen in Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk worden spullen nog iets vaker online besteld. Landen in Zuid-Europa lopen flink achter, maar ook België scoort onder het Europese gemiddelde.
Vlucht in M-commerce
Nederlanders zijn bovendien niet zo huiverig om hun schoenen, jurkjes of dvd’s vanuit de bus of vanaf de bank te bestellen. Het shoppen op een tablet of smartphone – een aantal jaar geleden nog toekomstmuziek – wordt steeds populairder. Dat wordt onderstreept door recente conclusies uit de “zanox Mobile Performance Barometer 2012”: alleen al in het netwerk van zanox verdubbelde het aantal mobiele transacties tussen 2011 en 2012.
Ook in de Nederlandse markt is die trend duidelijk zichtbaar. De omzet in het mobiele segment nam bij zanox met 301% (!) toe tussen mei 2012 en mei 2013. Daarmee is nu 14% van de totale omzet van het affiliatenetwerk afkomstig van het mobiele segment , terwijl 15% van alle transacties een mobiele transactie betreft. “De enorme vlucht in het gebruik van tablets en smartphones door Nederlandse consumenten is de drijvende kracht geweest om de ontwikkelingen in performance based marketing in ons land ook binnen Europa op de kaart te zetten”, vertelt Joosten.
Randvoorwaarden
De pioniersrol van Nederland wordt versterkt door de recente aandacht voor het ontwikkelen van randvoorwaarden in E-commerce en M-commerce. Zo heeft zanox-M4N vorige week een set aan richtlijnen gelanceerd voor kortingscodewebsites, om de gebruiksvriendelijkheid en professionaliteit van dergelijke websites te bevorderen. “Door het gedrag van de consument gebeurt er in Nederland veel op het gebied van randvoorwaarden”, aldus Joosten. “Te meer omdat het inspelen op de behoeften van de consumenten versus het beschermen van de privacy in Nederland hand in hand gaan.”
Spreken in de achtertuin
De zanox CEO spreekt komende dinsdag over de groter wordende invloed van de consument in e-commerce tijdens a4uexpo Europe, het internationale kennisplatform op het gebied van performance based marketing. De conferentie trekt zo’n duizend afgevaardigden en vindt dit jaar plaats in het Amsterdamse Okura Hotel. Joosten: “Het evenement is bijna letterlijk in mijn achtertuin, en dat symboliseert ook de rol die Nederland speelt als het gaat om innovatie in performance based marketing.”
Credits afbeelding: Michael (CC)