Je bekijkt een artikel van

The silver ones

12 oktober 2018, 09:00

Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘The silver ones – do’s & don’ts voor 50+marketing’ van Filip Lemaitre.

Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Do’s en don’ts voor 50+ marketing, zo luidt de ondertitel van dit boek. De vijftigplussers vormen een sterk groeiende groep in de samenleving. Een groep consumenten die het over het algemeen goed hebben. Vaak zijn de kinderen de deur uit en is de hypotheek afgelost. Ze kunnen zich wat permitteren. Ze werken nog en staan eigenlijk midden in het leven. De titel ‘The silver ones’ is dan ook een knipoog naar de kleur van de haren én het potentiele bestedingspatroon.

Het boek bevat een uitgebreide beschrijving van de vijftigplus doelgroep. Voordat de auteur hieraan begint is er eerst een nóg uitgebreidere omschrijving over wie de zogenaamde silver ones zijn. Allemaal zeer herkenbaar, met name omdat ik zelf tot deze groep behoor. Wel een hele lange aanloop voordat we echt verder gaan naar wat de kern van het boek zou moeten zijn – hoe je als marketeer met deze doelgroep omgaat. We zitten dan al op pagina 100 van de kleine 190.

“De titel ‘The silver ones’ is een knipoog naar de kleur van de haren én het potentiele bestedingspatroon”

Hier begint deel 2, waar de kansen voor de markt worden behandeld. Hier staat niets verkeerds of fouts, maar ik had meer verwacht dan alleen ‘zet influencer-marketing in’. Eenmaal gelezen overheerste dan ook het gevoel ‘is dit nu alles?’ Kom op, er is toch wel meer te bedenken dan dat? Of is dit gewoon zoals het is? Eigenlijk niets schokkends dus?

Behoren de silver ones tot je doelgroep en heb je het gevoel ze niet helemaal te begrijpen, dan is dit boek een nuttig hulpmiddel. Voor meer informatie over andere generaties zijn de boeken van Aart C. Bontekoning een absolute aanrader: minder ‘marketing’, maar ze geven een uitgebreide uiteenzetting met betrekking tot generaties.

The silver ones

Auteur: Filip Lemaitre

Uitgever: Pelckmans Pro

ISBN: 978 94 6337 121 6

Eerste druk: 2018

Kernwoorden: doelgroep, mature marketing, vijftigplus-marketing

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!