The silver ones
Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘The silver ones – do’s & don’ts voor 50+marketing’ van Filip Lemaitre.
Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
Do’s en don’ts voor 50+ marketing, zo luidt de ondertitel van dit boek. De vijftigplussers vormen een sterk groeiende groep in de samenleving. Een groep consumenten die het over het algemeen goed hebben. Vaak zijn de kinderen de deur uit en is de hypotheek afgelost. Ze kunnen zich wat permitteren. Ze werken nog en staan eigenlijk midden in het leven. De titel ‘The silver ones’ is dan ook een knipoog naar de kleur van de haren én het potentiele bestedingspatroon.
Het boek bevat een uitgebreide beschrijving van de vijftigplus doelgroep. Voordat de auteur hieraan begint is er eerst een nóg uitgebreidere omschrijving over wie de zogenaamde silver ones zijn. Allemaal zeer herkenbaar, met name omdat ik zelf tot deze groep behoor. Wel een hele lange aanloop voordat we echt verder gaan naar wat de kern van het boek zou moeten zijn – hoe je als marketeer met deze doelgroep omgaat. We zitten dan al op pagina 100 van de kleine 190.
“De titel ‘The silver ones’ is een knipoog naar de kleur van de haren én het potentiele bestedingspatroon”
Hier begint deel 2, waar de kansen voor de markt worden behandeld. Hier staat niets verkeerds of fouts, maar ik had meer verwacht dan alleen ‘zet influencer-marketing in’. Eenmaal gelezen overheerste dan ook het gevoel ‘is dit nu alles?’ Kom op, er is toch wel meer te bedenken dan dat? Of is dit gewoon zoals het is? Eigenlijk niets schokkends dus?
Behoren de silver ones tot je doelgroep en heb je het gevoel ze niet helemaal te begrijpen, dan is dit boek een nuttig hulpmiddel. Voor meer informatie over andere generaties zijn de boeken van Aart C. Bontekoning een absolute aanrader: minder ‘marketing’, maar ze geven een uitgebreide uiteenzetting met betrekking tot generaties.
The silver ones
Auteur: Filip Lemaitre
Uitgever: Pelckmans Pro
ISBN: 978 94 6337 121 6
Eerste druk: 2018
Kernwoorden: doelgroep, mature marketing, vijftigplus-marketing