Te koop huisnijlpaard met stamboom

26 augustus 2005, 04:05

image

Stichting Reklame Rakkers is deze week gestart met een grootschalige voorlichtingscampagne om kinderen mediavaardig en commercieel bewust te maken. Met de campagne, gericht op zowel kinderen als ouders, wil de stichting kinderen leren bewust en kritisch te kijken naar commerci?le boodschappen. Tegelijkertijd wil men ouders bewust maken van de belangrijke rol die zij kunnen spelen bij het ontwikkelen van commercieel bewustzijn en een kritische houding bij hun kinderen.

De voorlichtingscampagne, waarin een ?huisnijlpaardje? de hoofdrol speelt, bestaat uit een TV-commercial, advertenties voor week- en maandbladen, webvertising en free publicity.

Voor de campagne heeft Reklame Rakkers medewerking gekregen van bijna alle toonaangevende mediapartijen in Nederland. Publicis Dialog is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het communicatieconcept en PR-activiteiten; ZenithOptimedia voor het media-advies, de mediaplanning en de mediabegeleiding.

Huisnijlpaard.

De campagne introduceert een nieuw soort huisdier; het huisnijlpaard, waardoor de eerste reactie van kijkers en lezers er een is van verwondering. Daarna wordt duidelijk dat de campagne bedoeld is om hen eens goed te laten kijken naar wat er in beeld wordt gebracht en hen te stimuleren er zelf over na te denken. De campagne, om bewust en kritisch te kijken naar commerci?le informatie in de media, sluit aan op de activiteiten van de Engelse organisatie Mediasmart, waar Stichting Reklame Rakkers nauw mee samenwerkt.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Cpt. Iglo

    Bij dezen willen wij even laten weten dat ons I.G.L.O.nijlpaard op geen enkele wijze te maken heeft met deze campagne. Ons huisnijlpaard kijkt al met een bewuste en kritische blik naar alle informatie sinds Cpt. Iglo het dier in de brugklas voor het eerst tekende.


    26 augustus 2005 om 09:58
    Tinus

    Ehm.. Deze reclame is gericht op kinderen? Waarom dan de aandacht afleiden van de boodschap door er zo’n lekker stel benen in op te nemen?


    26 augustus 2005 om 12:33
    evroekel

    @Tinus: De reclame is ook gericht op ouders 😉


    26 augustus 2005 om 15:55
    David Van Goetem

    Ik vroeg mij af hoeveel zo een huisnijlpaard juist kost? En waar men het moet kopen.


    14 november 2005 om 17:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!