#SXSW2012: Een impressie van dag 1 en 2

12 maart 2012, 05:49

Health tech, lean start-ups, storytelling en meer

Regen, regen en nog meer regen. Ow ja, 9 graden Celcius. Voor het weer hoeven we het dus niet te doen. Maar gelukkig is er binnen heel veel te beleven, op de 2012 editie van SXSW interactive in Austin, TX. De keuze uit honderden verschillende sessies uiteenlopend van User Interaction Design tot aan Startup advies, en alles daartussen, zorgt voor de gemiddelde interactive freak voor nodig wat keuzestress. Dit jaar is de sessie weer groter geworden, en het 'exclusieve' is er wel een beetje af. Maar het is wel hét platform om up to date gebracht te worden van nieuwe ontwikkelingen en te netwerken met dees en genen op dit vakgebied. Maar dan vooral 's avonds tijdens één (of meer) van de vele tech-parties.

Wij zijn hier met een aardige crew dit jaar: Mindy Broeren, Jessica Seegers, Erich Taubert, René van den Bos en ikzelf. Iedereen heeft zo'n beetje zijn of haar eigen interesse. Mindy en Jessica houden zich voornamelijk bezig met (interaction/grafisch) design, Erich met gezondheidszorg, René met video en social en ikzelf met startups en mobile. Samen hebben we dan een aardig idee van de zaken die hier spelen. In korte sessies zullen we jullie op de hoogte houden van de gerelateerde sessies. Geen lange stukken proza, maar puntsgewijs de relevante informatie. Vandaag: dag 1 en 2.

Why invest in Health Tech? (Erik)

Investeren in Health Tech is helemaal 'hot' in de US. Met name door de nieuwe gezondheidswet waarbij iedereen verplicht wordt een ziekenkostenverzekering te hebben heeft ertoe geleid dat er vele startups ontstaan zijn om in te spelen op de (dure) gezondheidszorg. Maar waarom investeren in Health Tech? In deze paneldiscusie werd hier verder op ingegaan door Lisa Suennen van de Psilos Group Managers (investeringsgroep in de gezondheidszorg) en Aneesh Chopra, de voormalige CTO van de US (adviseerde dus aan Obama administratie over IT-gerelateerde zaken)

  • In 2011 groeide de IT in de gezondheidszorg (US) met 22%. Relatief echter nog klein, zo'n USD 600 • In 20011 waren 38 bedrijven in de Fortune 50 'Health-gerelateerd', ten opzichte van slechts 5 in 2001.

  • Wat zijn de uitdagingen van het investeren in Health Tech? (Doktoren en patiënten betalen niet graag voor dingen, als je niet duidelijk ROI kunt aantonen lig je eruit, je hebt tijd nodig om iets te bereiken)

  • Wat zijn de manieren om geld te krijgen? (Incubators/Accelerators, Angel Investors, Venture Capital, Corporate Investors)

  • Met name deze laatste groep is relatief nieuw, waarbij bijvoorbeeld grote farmabedrijven willen investeren in kleine startups.

  • Volgens Chopra 'moet data in het bezit zijn van de patiënt, en niet bij de ziekenhuizen. Het is een lange weg om dit te bereiken, maar er moet wel een roadmap zijn'

Mooie woorden van slimme mensen, maar vooralsnog is iedereen op elkaar aan het wachten en zijn er slechts lokale initiatieven. Een groot Masterplan om de gezondheidszorg flink aan te pakken ontbreekt, terwijl het echt nodig is om dit structureel aan te pakken. Wat dat betreft wijkt dat niet veel af van datgene wat er in Nederland aan het gebeuren is met het ontwikkelen van allerlei aparte EPDs.

The Lean Startup (Erik)

Als je een boek hebt geschreven over dé trend van het moment: entrepreneur zijn, maak je goede kans een leuke hit te scoren. Als je dat ook nog op een leuke manier kunt vertelllen heb je zomaar een bestseller op je naam staan. Dat overkwam Eric Ries die de #2 New York Times bestseller werd met zijn boek 'The Lean Startup'. Meestal zijn dit soort presentaties een directe plug van het betreffende boek en hier was het niet echt anders. Maar Ries deed dat dan wel weer leuk.

  • Een startup is een organisatie die toegewijd is om iets te creëren onder zeer onzekere omstandigheden.

  • De film Ghostbusters is helemaal geen spokenfilm, maar een film over een startup. Met opstartproblemen, de euforie van de eerste klant, het enorme succes en de gerelateerde problemen. Leuke analogie die nog waar is ook.

  • Z'n boek is geïnspireerd op het Lean Manufacturing Principle dat vooral door Toyota is grootgemaakt.

  • Veel startups die gestart zijn een tiental jaar geleden op het gebied van Web 2.0 bestaan al niet meer. Hoe komt dat?

  • Met name omdat de verkeerde dingen zijn gemaakt, zaken waar de eindgebruiker niet op zat te wachten. Vaak weet de ondernemer niet eens wie de eindgebruiker is.

  • Mislukken hoort erbij, dat heeft Ries zelf aan de lijve ondervonden. Vraag is wat je ervan leert.

  • Als je ziet dat het verkeerd gaat met je plan, dan moet je 'The Pivot' toepassen.

  • The Pivot is het aanpassen van je strategie zonder een verandering in visie.

  • Het mantra van Ries is: eerst leren, dan bouwen en dan meten. En daar weer van leren.

  • Het gaat ook om accountability. Wie is verantwoordelijk voor het succes of falen van een startup? Hoe leg je dat vast?

Een enthousiast verhaal van een energieke spreker. Maar meestal tijdens dit soort keynotes of boekbesprekingen zijn het meer informatiesnacks die je hongerig moeten maken naar het echte werk: het boek. Bij mij heeft het in ieder geval geholpen, want ik heb het boek reeds gekocht. Het feit dat de grootste zaal redelijk vol zat geeft wel aan dat er heel veel mensen zichzelf een ondernemer vinden. Nu maar hopen dat er de volgende Facebook tussenzit.

The distributed workforce (Erik)

Nooit echt gerealiseerd dat WordPress door een bedrijf werd gemaakt luisterend naar de naam 'Automattic'. Hoewel WordPress de nummer 3 positie aanvoert van sites met de meeste unieke bezoekers heeft het slechts 103 medewerkers in dienst. En het speciale van deze werknemers is dat ze verspreid zijn onder 24 landen in 79 steden. Variërend van Silicon Valley tot aan Budapest. Maar hoe manage je nu zo'n groep mensen die geografisch zo verspreid zijn. Of manage je dat überhaupt wel? In deze sessie werd uit de doeken gedaan hoe de makers van WordPress dit aanpakken.

  • Automattic heeft geen vaste werktijden; dat moet je zelf maar bepalen.

  • P2 is het gebruikte platform om met elkaar te communiceren over werkgerelateerde zaken. Eigenlijk ook niet werkgerelateerde zaken.

  • P2 is een thema dat je kunt downloaden op http://p2theme.com.

  • Automattic stelt dat men moet overcommuniceren op het platform om effectief te zijn.

  • De eerste drie weken van een nieuwe medewerker wordt doorgebracht op Customer Support: om de klant te leren kennen, het product en de cultuur.

  • Bovendien krijgen ze een persoonlijke mentor toegewezen.

  • Maar dan nog is het moeilijk om een echte communitie te bouwen als mensen elkaar niet kennen.

  • Vandaar dat de teams regelmatig bij elkaar komen om te netwerken en te werken aan verschillende projecten.

  • Ook zaken zoals Skype/IM/Google Plus of soortgelijks trending tech wordt ingezet om te blijven communiceren.

  • Hoe wordt productiviteit gemeten? Dat werd niet echt duidelijk gemaakt, behalve om te stellen dat 'efficientie niet echt het belangrijkste was, communiceren wel'.

  • Om mensen te motiveren moeten ze een uitdagende opdracht hebben voor een zinvol project.

Hoewel ik zelf een fervente gebruiker ben van WordPress moest ik toch even wennen aan dit verhaal. Het kwam mij in de eerste instantie een beetje over als een 'zooitje ongeregeld'. Het was een beetje een oppervlakkig verhaal met een hoop anekdotes, maar het miste een beetje de overkoepelende visie en diepgang van wat ik verwacht zou hebben van zo'n sessie. Zo werd er maar kort ingegaan op de feitelijke aansturing van de teams (later leerde ik dat kleine teams een teamleider hebben) en op de culturele verschillen tussen de mensen. Maar hoe langer ik ernaar luisterde, hoe meer ik ervan overtuigd raakte dat dit echt de toekomst is van werken. Met de juiste technologie kun je ook al vanuit elke plek in de wereld werken. En op elk tijdstip. Dat zouden meer bedrijven moeten doen. Maar dat vereist wel het loslaten van de medewerken, en de vertrouwen dat de klus geklaard wordt. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar met de juiste keuze van medewerkers moet je een heel eind kunnen komen.

Storytelling for Entrepeneurs (Mindy)

Storytelling is één van de meest krachtige vormen van communicatie. Als ondernemer heb je hiermee een instrumnet in handen om aandacht te krijgen van de pers, medewerkers te werven, (vreemd) kapitaal te verkrijgen en klanten te vinden, binden en boeien. Verhalen geven structuur aan complexe zaken en kunnen het ontastbare wat tastbaarder maken. Klinkt allemaal leuk, maar hoe moet dat dan? In deze sessie met Lyn Graft, Chief Storyteller & Founder van LG Pictures wordt uit de doeken gedaan wat de 'nuts & bolts' zijn van het storytelling. Graft heeft 350 startups gefilmd en heeft dus een aardige ervaring met de combinatie startups en storytelling.

Belangrijke punten:

  • Spreek vanuit je hart, ‘Tell the story or share your story!’

  • Spreek vanuit wat je gelooft, waarom het belangrijk is voor jou.

  • Maak een connectie met je innerlijk en laat de passie vrijkomen

  • Articuleer duidelijk en deel die passie met je publiek

  • Storytelling gaat over het achterlaten van een permanente indruk.

  • Zorg dat je kippenvel momenten creeert.

  • Zorg dat je publiek een gevoel krijg dat zij er ook ‘bij willen horen’

  • Maak een emotionele connectie met je publiek

Maak je verhaal aantrekkelijk, zoek manieren om je verhalen aansluiting te laten hebben met mensen buiten je persoonlijke fanbase. Zorg dat men jouw verhaal gaat delen, verweef de verhalen in je content zodat zij dit kunnen delen met anderen.

Everything is a remix, so steal like an artist (Mindy)

De hedendaagse cultuur is een remix cultuur, niks is meer origineel. Tijdesn deze sessie werd een gesprek gevoerd tussen Austin Kleon (schrijver van ‘Steal like an artist’ , ‘Newspaper Blackout’) en Kirby Ferguson (filmmaker van o.a. Everything is a Remix).

Er worden een aantal clips vertoon van de reportage van Kirby Ferguson, ‘Everything is a remix’. Uitgaanspunt is dat niemand origineel begint.

Als men dat beseft kan er een wereld voor je opengaan. Je begint met iets dat er al is of al eerder gedaan is. Vandaar uit kunnen ontwikkelingen alleen maar interessant worden. Oftewel: van Copy naar Transform naar Combine:

  • Copy: Maak veel notities van alles wat je inspireert, zorg dat je altijd een notebook bij hebt.

  • Transform: Erg moeilijk om te doen, maar de belangrijkste stap in dit proces. Zonder transformeren is het alleen maar copy/pasten en zal het niet vernieuwend zijn.

  • Combining: Wat is succesvol combineren? Laat het de gebruikers opnieuw zien, of op een andere manier.

Niets is dus compleet origineel, is dat nou deprimerend? Volgens Kirby moet men het woord ‘origineel’ opnieuw betekenis geven. Het betekent nieuw of spannend, en het is een stap vooruit van andere ideeën die al zijn uitgevoerd.

Eindquote van preso: “Good artists copy, great artists steal.” (Steve Jobs)

Ooit begonnen in de R&D in de bioscience heb ik een weg gebaand middels marketing en sales in de farma-wereld naar nieuwe media en innovatie. In 2008 het bedrijf DigiRedo opgezet waar we gepassioneerd nieuwe communicatieconcepten ontwikkelen en implementeren met de digitale instrumenten die de wereld veranderd hebben. In 2012 een volgende stap genomen met het opstarten van Synappz Medical Apps, een unieke netwerkstart-up voor het bedenken, ontwikkelen en vermarkten van medische apps. Synappz is genomineerd voor het eHealth Start Up 2012 bij Doctors 2.0 en onze eerste medische app, iP Plaslijst, voor de Health Apps Awards op Artsennet.nl.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ewpsxigq

    vgneeknk

    am0ny176

    insurance

    y4d8psce

    idz99jc2


    3 december 2014 om 08:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!