Superfans van Lay’s bepalen de (social media-)smaak

28 november 2012, 14:29

DDMA’s Social Marketing Dialoog over o.a. ‘Maak de Smaak The Battle’

Lay’s chips heeft ook dit jaar weer haar fans betrokken bij het bepalen van de smaak van een nieuwe chips via de crossmediale campagne Maak de Smaak The Battle. Middels de campagne laat Lay’s zien hoe je (online) fans kunt betrekken bij de co-creatie van een nieuwe chipssmaak. Lay’s ontving in 2012 maar liefst 407.610 inzendingen. De campagne was één van de manieren waarop Lay’s het afgelopen jaar heeft gewerkt aan een fanbase op voornamelijk Facebook, waar het inmiddels 26.814 likes heeft.

In deze aflevering van de Social Marketing Dialoog bespreekt Mark Damman van de DDMA-commissie Social Marketing met Bob Postma, brandmanager van Lay’s bij PepsiCo, en Rutger Teunissen van Fanminds (en Marketingfacts-blogger) over de opzet, doelstellingen en behaalde social media-resultaten van deze campagne.

De case

Wat is de Superfan-strategie van Lay’s? En waarom hebben zij 186.000 Hyves-vrienden achter zich gelaten om actief te gaan bouwen aan Facebook-community, waar zij vervolgens binnen no-time d.m.v. gamification 26.814 fans hebben verzameld? In dit eerste blok geeft Lay’s inzicht op welke wijze zij dit hebben gedaan en wat de doelstellingen zijn van hun social media-strategie.

Let op: alle video's zijn ook direct achter elkaar afspeelbaar via de afspeellijst onderaan deze blogpost.

De organisatie

Het consumer engagement-team van Lay’s is onder andere verantwoordelijk voor de activiteiten op Facebook. Wat is hun rol en wat betekent deze strategie voor de gehele organisatie?

De tools

Wat kun je verwachten als je nieuwe dingen probeert en er bewust voor kiest om 186.000 Hyves-‘vrienden’ achter je te laten? Hoe bepaal je de doelstellingen en hoe meet je de resultaten? In dit blok kijken we naar de resultaten en de wijze waarop de doelstellingen worden bepaald.

De toekomst

Wat heeft Lay’s geleerd van haar activiteiten op social media? Wat zijn hun learnings geweest en hoe gaan ze deze verwerken in 2013?

De tip

Met de ervaring die Bop Postma en Rutger Teunissen de afgelopen jaren hebben opgedaan op het gebied van social media geven zij de volgende tip.

Volledige afspeellijst

Geen zin om alle delen afzonderlijk te bekijken? Bekijk hier dan de volledige uitzending:

Sheila Klein Schiphorst
Owner bij SHE PR & MARKETING

Sinds 2004 ben ik actief in de communicatie- en marketingbranche. Door mijn jarenlange ervaring in diverse branches ben ik in staat om over ieder mogelijk onderwerp te schrijven of advies uit te brengen over de communicatiestrategie van ieder type organisatie. Mijn persoonlijke schrijfstijl kun je het beste kenmerken als no-nonsense. Met SHE PR & MARKETING ondersteun ik sinds 2010 mijn opdrachtgevers op het gebied van PR, communicatie, marketing en events. Van copywriting tot het beheer en onderhoud van websites.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!