Steunen is kreunen..

27 september 2012, 12:32

van ’trust me’ naar ‘involve me’ in fondsenwerving

September / oktober is altijd een periode dat vele goede doelen om aandacht en geld vragen. Een najaarscampagne, een collecteweek, tv, print en online. De gevraagde aandacht en geld is niet altijd meer vanzelfsprekend. De consument is immers kritischer en mondiger, de concurrentie is groter.

We zien grote verschillen in hoe een goed doel onze aandacht en bijdrage vraagt. Staat de organisatie centraal of staat de oplossing centraal? Steun ons of help mee? Het verschil tussen deze 4 woorden lijkt klein, maar ze staan symbool voor een enorm verschil in marktgerichtheid.

Steun ons: Eigenlijk zeg je hiermee het volgende; ‘Geef ons je geld en wij bepalen wat we er het beste mee kunnen doen. Wij staan immers centraal.’

Een kleine greep;

steunen

In extremis;

steun ons

Voorbeeld 1; Steun óns. In plaats van de dieren??

Help mee: Hierin staat niet langer de organisatie centraal maar jij als iemand die het verschil kan maken. Je zegt hiermee; ‘Er is iets aan de hand in de wereld. Hoe kunnen we dit met zijn allen aanpakken?’

help mee

Voorbeeld 2. Help mee. Spierziekten moeten bestreden worden. Dit kan via het Beatrixfonds.

Het verschil in woordkeuze verraadt een hoop. Oude school of nieuwe school?

1950: Trust me. Als goed doel heb je de autoriteit. Steun ons, word lid en wij bedenken en bepalen wat de beste bestemming is voor je geld. We vertellen je in ons jaarverslag wel wat de bestemming was.

2000: Show me. Er ontstaat meer wisselwerking en transparantie. Ik wil best lid worden maar laat me zien wat er met mijn geld gebeurt.

2015: Involve me. Ik wil direct invloed uitoefenen en bepalen hoe ik dit doe. Ik heb zelf alleen geen tijd, netwerk of energie om iets te bereiken. Daarom gebruik ik een organisatie als middel om mijn ideologie te verwezenlijken. Het gaat hierbij om het resultaat en niet om de organisatie zelf.

WNF en Greenpeace kiezen al langer kiezen voor ‘involve me’ in plaats van ‘trust me’

wnf

Voorbeeld 3; WNF

greenpeace

Voorbeeld 4; Greenpeace

Wil je je blijven onderscheiden als goed doel, harten verwarmen en de wereld een stukje mooier maken? Vraag de mensen om mee te helpen! En dat je ook helpt door geld te geven is evident.

Steunen. Het lijkt niet voor niets op kreunen.

Bart Meerdink
Social Business Strategist bij inSided

Digitale marketing, (extreme) klantgerichtheid en beleving. Daar word ik blij van.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!