Twitter is terug van weggeweest

4 februari 2022, 11:30

Social update van februari: alles over de nieuwste trends en ontwikkelingen en updates op het gebied van social media

De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan razendsnel. Soms worden de socialmediaplatformen bijna dagelijks voorzien van updates. Daarom delen wij maandelijks de meest belangrijke veranderingen. In deze social update lees je meer over onder andere de test met Instagram-abonnementen, LinkedIn Live Audio Events, de lancering van TikTok for Business en de vernieuwde tracking van Twitter.

Social trendonderzoek: toename social gebruik én platforms

Op de valreep van januari werd hij gepubliceerd: het nieuwe Newcom social media trendonderzoek. Jaarlijks publiceert dit onderzoeksbureau de laatste feiten en cijfers over het socialmediagebruik in Nederland. Welke social kanalen groeien het snelst? Hoeveel tijd spendeert de gemiddelde Nederlander op social media? Hoeveel platformen gebruiken zij? En het meest interessant: wie is op welk platform te bereiken? Dit rapport is een must read voor elke (social media) marketeer.

Een aantal opvallendheden uit het rapport.

  • Het gebruik van social apps stijgt: zowel het aantal gespendeerde minuten als het aantal platforms neemt toe.

  • TikTok groeit met maar liefst 75% en met vooral de grootste toename onder een oudere doelgroep dan het jaar daarvoor, namelijk onder 20- tot 29-jarigen.

  • Twitter is terug van weggeweest; het kanaal groeide het afgelopen jaar met 22%. Hetzelfde geldt voor Snapchat. Dit kanaal groeide met 23%. Pinterest groeide dit jaar ook weer iets: 9%.

  • Ook Instagram maakt een opvallend grote sprong in vergelijking met afgelopen jaren.

  • Het dagelijks gebruik van Facebook daalt met 6%.

Instagram lanceert opties voor abonnementen op influencers

Gaan we in de toekomst betalen voor de content van onze favoriete influencers? Als het aan Instagram ligt kan dit zomaar gebeuren. Het socialmediaplatform start in de Verenigde Staten met een test waarbij volgers een abonnement af kunnen sluiten om exclusieve content te bekijken. En dat is niet zo gek; een abonnementsvorm is de beste manier voor Instagram om creators om een voorspelbaar inkomen te garanderen. Daarnaast biedt dit een interessante uitkomst voor kleinschalige bedrijfjes op Instagram. Denk aan cursusaanbieders, receptontwikkelaars en coaches.

Voor een bepaald bedrag per maand krijgen fans toegang tot exclusieve content als livestreams of stories. De creator bepaalt zelf het bedrag wat voor de content betaald moet worden. Op dit moment varieert dat van 1 tot 100 dollar – omgerekend 0,88 cent tot 88 euro. Instagram heeft toegezegd dat creators hiervan zeker tot 2023 niets hoeven af te staan.

De test startte eind vorige maand met 10 Amerikaanse Instagram-creators. Over een uitrol in Nederland is nog niks bekend. Het is hoe dan ook een interessante twist op het gebied van influencer marketing.

LinkedIn test Live Audio Events

Na de enorme Clubhouse hype vorig jaar zijn er meerdere socialmediagiganten die op deze audiotrend instappen. Zo ontstonden onder andere Facebook Audio Rooms, Twitter Spaces en Spotify Greenroom. Nu haakt ook LinkedIn in op deze gebruikerstrend. LinkedIn experimenteert namelijk met een nieuwe feature; Live Audio Events. Dit is een nieuwe mogelijkheid waarbij live events drijven op audio-only. Via live audiogesprekken gaan sprekers de interactie met deelnemers aan. Deze kunnen op hun beurt hun virtuele hand opsteken en zo een bijdrage leveren aan het audio-event.

Gevalletje mosterd na de maaltijd? Of juist een goede timing? De grootste piek aan Clubhouse-gekte ligt natuurlijk al achter ons. Toch is het niet zo vreemd dat LinkedIn deze mogelijkheid toevoegt aan zijn features. Mede door de pandemie is het aantal live events via dit platform aanzienlijk gegroeid: de hoeveelheid nam in 2021 toe met 150% en het aantal gebruikers steeg met 231%. Door een audio-only versie toe te voegen, wordt de drempel voor het hosten van een live event verder verlaagd.

Goed om te weten: LinkedIn heeft voorlopig geen plannen voor betaalde audiosessies of kaartverkoop. In tegenstelling tot Clubhouse. Over dit platform gaat namelijk een geluid rond over het uitbreiden van hun business model en het toevoegen van verdienmogelijkheden voor creators.

TikTok is ook Open for Business in Nederland

Menig online marketeer in Nederland moest lange tijd flink geduld hebben, maar 27 januari was het zover: het officiële, digitale launch event van TikTok for Business in Nederland. Tijdens een livestream van een uur gingen verschillende sprekers in op de mogelijkheden en USP’s van het contentkanaal TikTok. Het reeds gelanceerde brandplatform van TikTok fungeert als de thuisbasis voor vele marketinginspanningen van merken en agency’s.

Met TikTok als relatief nieuwe speler in het social-advertisingveld gaan weer veel nieuwe deuren open. Zo zijn er tal van nieuwe experimenten om uit te voeren. Het platform staat bekend om een relatief jongere doelgroep, waarmee TikTok ads audiences die op andere plekken moeilijk te bereiken zijn, weet aan te spreken. Daarom is ook het social team van SDIM enorm benieuwd naar de eerste resultaten. Onze social advertising experts zitten bovenop deze ontwikkelingen. Neem anders even contact op.

Twitter introduceert nieuwe tracking opties in ad manager

Twitter is de afgelopen tijd veel aan het optimaliseren. Het gaat veelal om kleine functionaliteit, maar toch volgen de ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. Zo krijgt het ads platform een aantal nieuwe updates, wat de statistieken en resultaten moet verduidelijken. Een daarvan is het verbeteren van hun tracking. Door Twitter Website Tag in te schakelen, wordt het voor Twitter duidelijker welke acties de gebruikers ondernemen op de website van de adverteerder. Wat de attributie van Twitter-campagnes verbetert.

Het gevolg van beter toewijzen van campagneprestaties brengt voordelen met zich mee. Twitter zal beter in staat zijn om van tevoren te beoordelen wat het doel is van doelgroepen en zal de advertenties daardoor sneller aan de juiste gebruikers kunnen tonen. Hierdoor verbeteren de resultaten en groeit de respons. Om het compleet te maken, voegt Twitter ook een nieuwe, verbeterde weergave toe van conversiegebeurtenissen en sitestatistieken. Het beheer van deze tracking gebeurt vanuit het nieuwe evenementenbeheer-dashboard.

LinkedIn geeft antwoord: scoren foto ads of video ads beter?

Als experts op het gebied van social media houden dit soort vragen ons dagelijks bezig: welke content scoort het beste en hoe zorg ik voor een zo hoog mogelijk performance. Waar veel advertisers van mening zijn dat single image ads de beste resultaten opleveren, heeft LinkedIn een ander antwoord. Het socialmediaplatform deelt dat volgens zijn eigen data, een video twintig keer meer kans heeft om gedeeld te worden dan andere posts. Ook ontvangen video ads 2 keer zoveel engagement en een 3,5 keer hogere CVR voor merken.

Uiteraard werkt niet ieder trucje voor elk merk. Ga daarom altijd op zoek naar eigen best practices door te experimenteren en te leren. Toch geven dit soort insights vanuit de socialmediaplatformen zelf weer veel inspiratie. Gaat u ook aan de slag met video ads op LinkedIn?

Instagram onderzoekt mogelijkheden voor aanpassen feeds

Het kan een grote frustratie zijn: die éne post die net niet mooi staat bij de feed. Verwijderen is zonde, maar meer opties zijn er helaas niet. Voor iedereen die deze frustratie kent is er goed nieuws. Instagram test met het aanpassen van de volgorde van feeds. Dit maakt het mogelijk om de berichten ook na plaatsen te husselen. De geruchten gaan ook dat het straks mogelijk wordt om een post ‘vast te zetten’ en zo dus te highlighten.

Instagram neemt sowieso zijn feed goed onder handen. Zo meldden we in een eerdere social update dat het socialplatform gebruikers de mogelijkheid geeft om content weer op chronologische volgorde te bekijken. Wanneer deze twee functies worden ingevoerd, is nog niet bekend. En of het aanpassen van de feed een blijvertje is, daarvoor zullen we de resultaten van de test moeten afwachten. To be continued!

Rosanne Bos
Content Marketeer bij SDIM Online Marketing

Rosanne is content marketeer bij SDIM Online Marketing. Binnen deze rol specialiseert zij zich richting social media. Van social strategieën, social copywriting, template design en banner development voor social ad campagnes: het valt allemaal onder haar takenpakket. Hierbij streeft Rosanne naar het beste resultaat passend bij de concrete doelen en de fase waarin de te bereiken customer zich bevindt. Dit doet zij voor veel verschillende opdrachtgevers. Het klantportfolio van SDIM loopt namelijk uiteen: van MKB, tot goede doelen en internationale organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief