Social Update: steun van TikTok tot Twitter voor bestrijding coronavirus

13 april 2020, 07:00

Ook in deze nare tijd verandert er nog dagelijks veel op de verschillende sociale media. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. In dit artikel besteden we aandacht aan de massale steun van de ‘socials’ voor de bestrijding van het coronavirus, maar ook aan nieuwe features van Facebook en LinkedIn.

Social media helpen mee in coronacrisis

Een aantal platformen probeert aan de ‘social distancing’ bij te dragen door nieuwe features toe te voegen of geld te investeren in het verspreiden van de algemene boodschap. Ook zij begrijpen dat de hele situatie een enorme verandering is van de dagelijkse social media-consumptie door hun gebruikers en dat zij met hun platform veel mensen kunnen bereiken.

Zo heeft Instagram de ‘Stay Home’-sticker gelanceerd om mensen aan te moedigen thuis te blijven. Wanneer je de sticker in een story plaatst wordt de foto in sommige gevallen ook toegevoegd aan een groepsstory die ‘Stay Home’ wordt genoemd. De sticker is nog niet in Nederland beschikbaar, maar er wordt verwacht dat dit nog wel gaat gebeuren.

Naast de sticker van Instagram heeft ook Facebook aangegeven om op meerdere manieren het coronavirus te gaan bestrijden. Zo kun je op het platform eenvoudig al het nieuws rondom de pandemie vinden en is er zelfs een information center gelanceerd met een wereldkaart over de verspreiding. Overigens is dit informatiecentrum nog niet in Nederland vindbaar en wordt dit nu getest in de VS.

Ook TikTok draagt zijn steentje bij aan het bestrijden van het virus. Zo geeft het platform aan dat het 10 miljoen dollar uittrekt om haar (veelal) jongere publiek de algemene boodschap en maatregelen tegen het virus te verschaffen.

YouTube heeft recent de kwaliteit van de video’s verminderd om te zorgen dat er geen netwerken instorten door de stijging van het verkeer op internet. De EU heeft ook aan streamingdiensten als Netflix gevraagd om de kwaliteit van films en series te verlagen.

Virologen krijgen van Twitter versneld een verified account

Twitter heeft na een bericht van een columnist van The New York Times besloten om gewaardeerde epidemiologen en virologen versneld een ‘verified’ profiel te geven. Zo kunnen de relevante experts hun meningen en bevindingen sneller en op grotere schaal delen.

Facebook lanceert Small Business Grants

De komende weken zal Facebook een nieuw programma lanceren dat zich richt op MKB-bedrijven die getroffen worden door de coronacrisis. Dit betreft het Small Business Grants-programma, dat vrij te besteden budget aan dit soort ondernemingen zal schenken.

In totaal zal Facebook 100 miljoen dollar aan cash aanbieden. Dit betekent dus niet dat het per se advertentiebudget is, zoals Google heeft in de vorm van Ad Grants. Dit is voor MKB’ers natuurlijk een welkome aanvulling om personeel, huur of operationele kosten te dekken en zo de crisis door te komen.

LinkedIn rolt conversatie-advertenties uit

Om het engagement binnen de messenger-functie van LinkedIn te vergroten, lanceert het platform conversatie-ads met klikbare CTA’s. Op deze manier worden de Sponsored InMails een stuk interactiever en kan dat zorgen voor betere resultaten.

Zoals je kan zien in het voorbeeld hierboven, worden er per tekstbericht een aantal keuzes gegeven, waardoor je weer een nieuwe bericht krijgt dat afhangt van de keuze die je hebt gemaakt. Door meerdere opties te geven zal er in de meeste gevallen vaker worden doorgeklikt na het eerste tekstbericht.

De nieuwe advertentievorm wordt op dit moment al globaal uitgerold en het lijkt dus een kwestie van tijd voordat de feature in Nederland ook beschikbaar is.

Facebook experimenteert met Ad Manager

Als je maximaal resultaat wil behalen uit je Facebook-ads, moet je hier tijd in stoppen om verschillende elementen naast elkaar te testen. Facebook wil je hier graag bij helpen met een nieuwe ‘Experiment’-sectie in de Ad Manager.

De nieuwe experimenten-sectie zal het centrale punt zijn waar je alle Facebook-testen kunt opzetten en bekijken. Eigenlijk is het dus geen nieuwe feature, maar is het een verzamelpunt van alle testen en resultaten in één overzicht. En het allerbelangrijkste bij het optimale resultaat behalen op de lange termijn is blijven testen.

Blijven testen is cruciaal voor corona én voor social ads

Denk hierbij aan het testen van verschillende CTA’s, teksten, koppen of het aanspreken van een andere doelgroep. Deze tests kunnen dus nu nog gemakkelijker worden aangemaakt en inzichtelijk worden voor adverteerders.

Sleutelen aan social media in tijden van corona?

In deze tijden van coronacrisis zijn de dagelijkse werkzaamheden voor veel bedrijven op een laag pitje gezet. Daarom is juist nu hét moment om achterstallige onderhoud op te pakken. Vaak zijn dit klussen die een tijd vooruitgeschoven zijn omdat ze niet per direct gedaan hoeven te worden. Wanneer bedrijven deze crisis gebruiken om al het achterstallig werk in te halen, beginnen zij met een schone lei aan herstelperioden en zijn zij vervolgens beter in staat om de stijgende lijn op te pakken. Wij hebben een aantal belangrijke achterstallige werkzaamheden voor je op een rijtje gezet:

  • Bloggen: Het delen van kennis kan zeer belangrijk zijn voor het verhogen van de merkbekendheid van bedrijven en organisaties. Door het delen van kennis door middel van blogs zorg je er als bedrijf voor dat je mogelijk thought leader wordt op een specifiek onderwerp. Daarnaast is het schrijven van blogs een goede manier om de vindbaarheid in Google te vergroten en biedt het de mogelijkheid om meer relevante content te verspreiden via de social media kanalen.

  • Bedrijfsinformatie aanvullen: Het gebruik van social media is niet meer weg te denken in onze huidige wereld. Klanten gebruiken steeds vaker sociale kanalen om meer onderzoek te doen naar een specifiek bedrijf voordat zij een product of dienst afnemen. Op Facebook bezoeken bijvoorbeeld meer dan 600 miljoen gebruikers dagelijks een bedrijfspagina. Van deze bezoekers komt 52 procent voor het eerst in aanraking met een bedrijf of organisatie. Facebook is als het ware een lokale zoekmachine geworden. Het is voor bedrijven daarom cruciaal dat zij goed vindbaar zijn op deze platformen. Het toevoegen of aanvullen van bedrijfsinformatie kan een grote invloed hebben op deze vindbaarheid.

  • Doelgroep-inventarisatie: Veel bedrijven zijn gedurende het jaar druk bezig met het opzetten en draaien van social media-campagnes. Vaak zijn de geselecteerde doelgroepen vooraf ingesteld op basis van learnings uit het verleden. Maar kloppen deze learnings nog wel? Niet alleen bedrijven ontwikkelen zichzelf door bijvoorbeeld nieuwe producten toe te voegen aan het assortiment of diensten uit te breiden. Ook platformen zoals Facebook en Instagram zijn constant bezig met het doorontwikkelingen van hun dienst. Dit betekent dat nieuwe features en updates een belangrijke impact kunnen hebben op de manier hoe bedrijven in contact komen met hun de doelgroep.

  • Contentstrategie: Dit helpt bedrijven te bepalen welke content wanneer wordt gepubliceerd en via welke kanalen gedistribueerd. Het ontwikkelen van een gedegen contentstrategie kan flink wat voeten in de aarden hebben. Het dwingt bedrijven namelijk om strategisch na te denken over het doel van de content, welke doelgroep ze willen aanspreken en op welke manier ze deze personen willen benaderen. Daarnaast is een goede contentstrategie op data gebaseerd en moet er tijd worden geïnvesteerd om deze data beschikbaar te maken. Toch kan het ontwikkelen van een gedegen contentstrategie bedrijven serieus helpen om structuur aan te brengen in het produceren van succesvolle content.

  • Facebook Attributie opzetten: Social media-campagnes zijn vaak moeilijk te analyseren. De attributiemodellen van bijvoorbeeld Google Analytics en Facebook komen niet met elkaar overeen, waardoor veel bedrijven vaak de impact van hun campagnes niet goed in kaart krijgen. Daarbij speelt het cross-device doormeten van gebruikers op je website een grote rol. Om hier meer inzicht in te krijgen heeft Facebook een tool ontwikkeld genaamd Facebook Attributie. De tool is gratis te gebruiken voor adverteerders op het platform en biedt meer inzichten in de gehele customer journey van jouw klant, zowel binnen Facebook als over alle kanalen heen. Door activatie van de tool krijgen bedrijven meer inzichten in de waarde van hun social campagnes en krijgen ze meer inzichten in de doelgroep. Deze informatie kan vervolgens meegenomen worden bij het definiëren van de content- en doelgroepstrategie.

  • Hygiëne-check van conversiemeting: Om een succesvolle campagne te kunnen draaien is een correcte conversiemeting vereist. Vaak zijn deze metingen een keer aangemaakt maar nooit meer nagelopen. Hierdoor kan de mogelijkheid ontstaan dat campagnes op verkeerde aantallen conversies worden afgerekend. Er worden immers constant aanpassingen gedaan aan de website en deze kunnen effect hebben op de meting. Een rustige periode kan daarom uitermate geschikt zijn om conversiemetingen op de website na te lopen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om niet-relevante conversies te verwijderen en huidige conversiemetingen uit te breiden met bijvoorbeeld een omzetmeting. Een goede hygiëne-check zorgt voor meer overzicht en verhoogt de productiviteit.

  • Website social-proof maken: Een bedrijf heeft misschien wel het beste product ter wereld, maar als niemand het weet, gaat het geen succes worden. Door de komst van social media is het belang van social proof voor bedrijven nog groter geworden. Maar wat houdt het precies in? Wikipedia beschrijft social proof als “psychologisch en sociaal fenomeen dat verwijst naar het vertrouwen van mensen op de feedback en acties van anderen om te bepalen wat juist en wat verkeerd is in een bepaalde situatie”. Onder social proof vallen onder meer testimonials, whitepapers, casestudy’s, likes en shares op social media en trust symbols. Deze onderdelen kunnen een belangrijke rol spelen in het beslissingsprocess van een potentiële klant omdat zij het vertrouwen in een bedrijf of organisatie vergroten.

Lees eerdere edities van Social Update via het profiel van auteur Tim Melief.

Tim Melief
Digital Advertising Specialist bij SDIM

Tim Melief is een Digital Advertising Specialist bij SDIM Online Marketing.Tim specialiseert zich daarnaast op Social media Advertising en beheert meerdere grote Social media campagnes voor zowel B2B als B2C organisaties. SDIM is een full-service online marketing dat succesvolle organisaties nog succesvoller maakt, online. Van e-commerce tot B2B, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!