De concurrenten van Clubhouse komen eraan!
De Social Update van februari 2021
Blijf up-to-date over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media. In deze social update ontdek je meer over opkomende concurrentie voor audio-app Clubhouse, de effectiviteit van 6-secondenadvertenties op TikTok en hoe Facebook marketeers helpt met de opkomende IDFA-veranderingen.
Clubhouse-concurrenten in opkomst
Wie kent hem nog niet? De nieuwste social-media-app die met de dag populairder wordt. Clubhouse kent momenteel al twee miljoen actieve volgers. Het kwam dan ook niet als verrassing dat ook Twitter en Facebook willen gaan werken aan hun eigen variant. Twitter kondigde eerder al aan bezig te zijn met het uitrollen van het audio-social-platform ‘Spaces’.
Spaces legt met name de focus op het verbeteren van het spreker en luisteraar overzicht in een room. Zo kun je duidelijk zien wie er op dat moment allemaal meeluisteren. Ook gaat het een stuk makkelijker worden om als host je Space te beheren en mensen toe te voegen die mee willen doen aan de discussie.
Instagram Live Rooms
De allernieuwste update kwam van Instagram! We hebben het hier natuurlijk over de lancering van Live Rooms. Hiermee kunnen gebruikers via de app een livestream starten met nog drie andere mensen. Voorheen kon dit ook al, maar toen één andere persoon. Instagram hoopt hiermee onder andere op interactievere sessies, talkshows en jamsessies. Benieuwd hoe dit werkt? Start dan eerst zelf een livestream en nodig vervolgens maximaal drie mensen uit. Gebruikers kunnen zelf ook vragen of ze aan een livestream mee kunnen doen. Men vermoedt dat Live Rooms is gelanceerd naar aanleiding van Clubhouse.
Worden 6-seconden ads nieuwe standaard op Snapchat?
Het wordt steeds lastiger om de aandacht van mensen erbij te houden op social media, waardoor korte video’s wel eens populairder zouden kunnen worden dan de langere videoadvertenties. Snapchat deed daarom onderzoek naar de reacties van gebruikers op verschillende videoadvertentietypen. Dit zorgde voor interessante resultaten! Ongeacht de duur van de video bleken fullscreen-video’s voor ruim twee keer zoveel awareness te zorgen. Ook vonden gebruikers de 6-secondenadvertenties veel overtuigender dan video’s van 15 seconden. Daarentegen scoorden 15-secondenadvertenties juist weer beter voor productlanceringen.
Instagram gaat re-posts vanuit TikTok beperken
Gebruikers op Instagram worden sinds kort sterk afgeraden om Reels te posten die duidelijk gecreëerd zijn in andere apps. Daarnaast zal het algoritme van Instagram vanaf nu in staat zijn om een lagere ranking te geven aan deze video’s binnen ‘Reels’ en ‘Explore’. Het blijft dus mogelijk om TikTok-filmpjes te delen als Reel op Instagram, maar het bereik van deze video’s zal door Instagram beperkt worden als te zien is dat het filmpje gemaakt is via apps als TikTok.
Nieuwe TikTok App-update
De allernieuwste update van TikTok bestaat uit een nieuwe integratie met recepten-app Whisk, waarmee mensen die graag video’s maken van hun gerechten een link toe kunnen voegen van het recept. Ook zal hier vanaf nu de CTA ‘See full recipe’ bij komen te staan.
Het zal niet alleen bij deze update blijven, TikTok heeft ook al aangegeven dat er een e-commerce update in aantocht is. Ook hierbij zullen mensen een link kunnen toevoegen van het product waarmee ze vervolgens commissie kunnen verdienen op verkopen via deze link.
Facebook helpt app marketeers met IDFA-veranderingen
Eerder bracht Facebook adverteerders al op de hoogte van de aankomende verandering vanuit Apple op het gebied van IDFA in-app tracking en de grote impact daarvan. De verwachting is dat er door deze update een stuk minder data beschikbaar zal zijn, waardoor Facebook nu al adviseert om advertentiestrategieën te wijzigen om de beste resultaten te kunnen blijven halen. Facebook waarschuwde adverteerders in december als volgt;
“Onze onderzoeken tonen aan dat kleine bedrijven zonder gepersonaliseerde advertenties op basis van hun eigen gegevens een vermindering van meer dan 60 procent van de websiteverkoop via advertenties kunnen realiseren.”
Ter ondersteuning lanceerde Facebook deze maand een nieuwe minisite met informatie over alternatieve advertentie mogelijkheden voor audience network-partners. Het platform is bedoeld om adverteerders die veel gebruik maken van het audience netwerk te ondersteunen bij het blijven genereren van inkomsten met apps. Er zijn diverse case-studies, handleidingen en whitepapers beschikbaar die adverteerders helpen bij het maken van de juiste keuzes.