Social media voor ondernemers: een les in LinkedIn

Vijf ondernemerslessen van Marjolein Bongers (House of Social Media)

Social media voor ondernemers: een les in LinkedIn

Is social media the holy grail voor ondernemers? Marjolein Bongers, eigenaar van House of Social Media, vindt van wel. De ervaren socialmedia-expert stelt dat LinkedIn hét platform voor ondernemers is. Wat zijn de do’s en don’ts voor social media? 

Marjolein Bongers is spreker, socialmediastrateeg, LinkedIn-trainer en eigenaresse van House of Social Media. Ze zet haar commerciële internetervaring en gedegen kennis van de diverse social-platformen in om bedrijven te ondersteunen en te adviseren op het gebied van social media. Ze deelt haar vijf ondernemerslessen over het gebruik van LinkedIn:

1. Luisteren is de krachtigste tool, ook op LinkedIn

"Bedrijven plaatsen veel content over zichzelf, maar vergeten vaak te luisteren. Actief luisteren, is het reageren op content van andere bedrijven. Dit werkt beter om je netwerk uit te bouwen, dan alleen te zenden. Er gaat soms veel tijd inzitten, maar zoek tijd in de verloren uurtjes, als je bijvoorbeeld aan het wachten bent op een afspraak."

"Bij het delen van content moet je iets van waarde toevoegen"

2. Kennis is macht, kennis delen is kracht

"Bij LinkedIn draait het volledig om het delen van kennis. Het delen van reclame-uitingen wordt niet gewaardeerd. Als bedrijf moet je bij het delen van content iets van waarde toevoegen. Je hoeft niet alle kennis uit je bedrijf te delen, maar slechts een deel. De boodschap is niet commercieel, maar het levert op termijn nieuwe klanten op."

3. Maak van je medewerkers merkambassadeurs

"Het is hartstikke mooi als medewerkers op netwerkborrels of familiefeestjes positief over jouw bedrijf praten. Het wordt nog mooier als ze dat ook online doen, door bijvoorbeeld kennis over te dragen. Enerzijds geef je jouw bedrijf een gezicht, anderzijds vertrouwt 83 procent van de mensen berichten van individuen, terwijl maar 33 procent berichten van bedrijven vertrouwt." 

"We zijn geneigd om beter te luisteren naar individuen, dan naar bedrijven"

"Wij zien gemiddeld per dag tussen de vijftienhonderd en de vijfduizend reclame-uitingen en logo’s voorbijkomen, waardoor we reclameblind zijn geworden. Je scrolt een logo vaker voorbij. Als een persoon iets over de organisatie deelt is het een bericht van een medewerker in plaats van het bedrijf zelf. We zijn geneigd om beter te luisteren naar individuen, dan wanneer een bericht rechtstreeks door een bedrijf wordt gedeeld", aldus Bongers.  
 
Ben je benieuwd naar de andere ondernemerslessen van Marjolein Bongers? Kijk de hele aflevering met deze enthousiaste socialmedia-expert:

 


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.