Recordaantal iDEAL-transacties tijdens feestdagen

25 januari 2013, 09:59

Afgelopen december vonden er 11,7 miljoen iDEAL-transacties plaats, zo blijkt uit cijfers van Currence

De online betaalmethode iDEAL was ook in 2012 weer zeer populair. Ten opzichte van vorig jaar is het iDEAL-gebruik met 24,9% gestegen. Dat blijkt uit de laatste cijfers van Currence. Waar afgelopen oktober nog de grens van 10 miljoen maandelijkse betalingen werd doorbroken, was de feestmaand goed voor 11,7 miljoen betalingen. Daarmee is in 2012 in totaal meer dan 117,2 miljoen keer met iDEAL afgerekend.

De totale omzet die met iDEAL is betaald bedroeg het afgelopen jaar ruim 8,8 miljard euro (2011: 6,8 miljard euro). De waarde van een gemiddelde iDEAL-betaling is ten opzichte van 2011 fractioneel gestegen en komt uit op circa € 74,20.

Aantal iDEAL-betalingen

Groei e-commerce en waardering iDEAL

De cijfers van Currence bevestigen dat online shoppen steeds meer gewoongoed is. Niet alleen zijn er meer online kopers, maar ook het aantal bestellingen per koper neemt toe. “Daarnaast bleven consumenten iDEAL in 2012 onverminderd positief waarderen”, aldus Currence. “55% van de online shoppers prefereert iDEAL boven elke andere betaalwijze”.

Verwachting voor 2013

Een belangrijke impuls voor 2013 in het kader van online retail is het toenemend gebruik van smartphones en tablets. Uit de M-Commerce Monitor van Blauw over de eerste helft van 2012 blijkt dat ten opzichte van een jaar geleden het aantal mobiele kopers is verdubbeld (+103%). Naast apps en mobiele software is in 2012 voor het eerst ook regelmatig kleding mobiel gekocht. De voorkeur om met iDEAL te betalen ligt bij mobiel winkelen nog hoger dan bij online winkelen (69% bij mobiel versus 55% gemiddeld). Verwacht wordt dat dit jaar meerdere banken iDEAL mobiel gaan ondersteunen.

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding: Keith Williamson (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!