ReclameReview: Youfone
Een beetje bizar, dat zijn de nieuwe commercials van Youfone. Daarmee vallen ze vast en zeker op. Maar zijn ze uniek genoeg om de doelgroep te overtuigen?
Credits:
Bureau: Natwerk
Production agency: Natwerk
Regisseur: Rob Lücker
Lighting cameraman/D.O.P.: Lex Brand
Editor: Teun Rietveld
Music: Remus Ockels
Sounddesign: Hielke Praagman
Online & grading: Captcha
Voice-over: Murth Mossel
Fotografie: Leon Hendrix
Verantwoordelijk bij Youfone: Valentijn Rensing, Carel van Hoogenhuyze, Jeremy Carlier
De doelstelling
Opvallen met een fris geluid, om zo een jonge doelgroep aan Youfone te binden.
De uitwerking
Uit het persbericht: “Youfone introduceert vandaag haar nieuwe campagne ‘Wat You Wil’. Een 360 campagne met twee TVC’s en diverse activaties. Maar ook een nieuw logo en een nieuwe website. Een totale rebranding van het merk, met een spraakmakende aftrap.”
Het oordeel
Youfone probeert al langere tijd met vreemde commercials op te vallen, de laatste tijd met Marcelino Wunderlich als excentrieke hoofdpersoon. Wat dat betreft is deze nieuwe campagne geen megagrote stap. We missen als kijker nu natuurlijk wel een vast typetje. De herkenbaarheid zal dus ergens anders vandaan moeten komen.
Bizarre grappigheid is alleen niet meer uniek tegenwoordig. Veel kijkers zullen de link leggen met bijvoorbeeld de absurdistische commercials van Tele2, waarin de boodschap ook nog eens vrijwel hetzelfde is. En de grote letters in beeld. De paarse kleur en het vernieuwde logo van Youfone zal de doelgroep moeten gaan binden. Of dat genoeg is, is nog de vraag.
Op zich is ‘Wat You Wil’ een prima thema. Het geeft aan dat je bij Youfone een abonnement kunt kiezen dat helemaal bij jou past en het is op een tekstuele manier verpakt die past bij de visuele uitvoering van de campagne. Een beetje excentriek, maar wel duidelijk.
‘Snel’ en ‘Flexibel’ zijn de kernbegrippen die Youfone wil communiceren met deze twee commercials. Bijzonder zijn de commercials zeker, maar ik vraag me af of de boodschap blijft hangen en de afzender duidelijk genoeg is.
Dat logotype lijkt verdacht veel op het gratis Diavlo font, i.m.o. het nieuwe Papyrus voor designers die graag ‘edgy’ zijn..
De opzet en de kleuren van de advertenties lijken verdacht veel op Tele2. Al de slogans, extra’s in woorden zoals ‘wat you wil’, ka ching!, Heng heng is niet echt consistent zoals het inmiddels bekende “hoe dan?”. Kortom, leuk geprobeerd maar ik ben bang dat ze hiermee te graag willen meedoen en niet de doelstelling gaat behalen.
David, jij en Johan geven het ook al aan: meewaaien met Tele2 is niet slim. Waar is je eigen merkpersoonlijkheid? Zonde van de stapels euro’s, dit.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!