ReclameReview: “Lieve volwassenen” (WWF)
Omdat rationele argumenten niet genoeg zoden aan de dijk zetten, zet WWF nu in op emotionele argumenten. In deze nieuwe campagne vragen kinderen in een emotionele speech aan volwassenen om de natuur te redden.
Credits
Concept: Wefilm Concepts
Strategie: Ruben Cusell, Corinne Genestay
Creatie: Roel Welling, Wouter Keijzer, Beer ten Kate
Account director: Bas Welling
Productie: Wefilm
Regie: Juliette Stevens
D.O.P.: Hayo van Gemert
Producers: Annemieke Boschma, Rogier Sol, Wouter Flipse
Montage: Amber Hooijmans
Grading: Captcha!
Geluid en muziek: Hylke Praagman
WWF: Wendy Wingelaar, Rogier Brouwer, Annemiek Heuvelmans-Driessen
Doelstelling
Volwassenen aanzetten om in actie te komen voor de natuur. Voor hun kinderen.
Uitwerking
De vier hoofdrolspelers van de campagnefilm, Pieter (17), Lilly (11), Niels (11) en Maxime (18), geven ieder op een andere locatie dezelfde indrukwekkende speech. Door te laten zien dat kinderen zich daadwerkelijk grote zorgen maken over hun toekomst, wil WWF volwassenen overtuigen om hun steentje bij te dragen aan initiatieven die de wereld helpen in plaats van afbreken.
Oordeel
De boodschap is duidelijk: kinderen smeken volwassenen om ook in actie te komen voor behoud van de aarde. Zelf doen ze het namelijk al. Hun verzoek is verre van onredelijk en komt dankzij de kwetsbare speech hard binnen. En dat is precies de bedoeling.
Op onverwachte momenten een speech geven, dat principe herkennen we natuurlijk uit de DELA-campagnes. Ook daar maakt het indruk en is het emotioneel. Prima methode dus voor dit onderwerp, want als empatische kijker voel je mee met wat je ziet en hoort.
“Het verzoek van deze kinderen is verre van onredelijk en komt dankzij de kwetsbare speech hard binnen”
Er zal altijd weerstand zijn bij een boodschap als deze. Misschien niet eens tegen de boodschap zelf, maar dan tegen de manier waarop kinderen worden ingezet om op emotie in te spelen. Zoals ik het zie, zijn dit kinderen die zich zelf al actief inzetten tegen klimaatverandering. Ze zijn echt en hun bedoelingen ook. Daardoor vind ik het een geslaagde campagnefilm.
Please stop this advert. It is counter productive.
Kunnen jullie aub stoppen om deze walgelijke reclame om de 10 minuten uit te zenden. Ik word er kotsmisselijk van
Ik vind dit juist een goede reclame! Lieve kinderen, maarrrr de oudste twee spreken veel te bekakt! Het lijkt erop dat de kinderen zich superieur voelen als ze de volwassenen terechtwijzen. 2 straat schoffies met lekkere onvervalste accenten zouden veel meer impact hebben!
Ga zo door met dit soort reclame…..
Belachelijke reclame. Volwassenen een beetje de maat nemen door die snotneuzen. Wij volwassenen hebben echt al heel wat gedaan voor het milieu en het klimaat hoor.
Walgelijke reclame. Misselijkmakend. Dankzij deze reclame zal ik nooit meer iets doneren aan het WWF. Wat ik hiervoor wel regelmatig deed.
Jullie schieten je doel voorbij. Mijn kinderen hebben ondertussen een bloedhekel aan de reclame. Je ziet het veel te veel en wekt irritatie bij vele.
Succes met het maken van een leuke goede reclame.
Gr Geert
Op Amerikaanse leest geschoeide reclames werken niet in Nederland.Waterige ogen en vals sentiment heeft niets met het klimaat van doen. ‘ De plank misgeslagen’dus.
Veelste vaak het bederft mijn kijk plezier op bepaalde zenders om de 10 minuten zie ik de kak kinderen weer bah bah walgelijk, wat mij betreft. Het meest irritantste reclame ooit,
Irritant en ongeloofwaardig. Stop hiermee. Dit werkt niet. We zijn niet in Noord Korea.
Jonge kinderen die geïndoctrineerd zijn met vnl onwaarheden, en dat eindeloos keer op mijn favoriete zender. Ik word helemaal gek van, stop ermee.
Schiet totaal zijn doel voorbij en geeft alleen maar irritatie.
Kinderen gebruiken voor politiek/ideologie is per beginsel een slechte zaak.
Hiernaast ook nog eens de boodschap overbrengen dat het goed is om te “staken van school” voor een idee (leerplicht?).
Zo vaak achter elkaar dat mensen gewoon een andere zender opzetten.
Irritatie, aversie, walging – goed bedacht.
Om te kotsen. Wat een betuttelende reclame. Snel van de buis met die onzin. Wat een massahysterie. Moetten eens stoppen met die linkse indoctrinatie
het is heel irritant de reclame
je krijg hem 100 keer te zien om een avond en het irriteerdmensen alleen maar en spoort niemand aan het is nu meer je mening door mensen de keel heen duwen
Vreselijke reclame. Alsof het millieu iets nieuws is. We waren al begonnen lang voordat deze kids geboren zijn. Vertel dit maar aan de mensen die echt iets kunnen doen en het nalaten omwille van het geld.
Ik word werkelijk doodziek van deze bagger. Als je nou de mensen tegen je wil krijgen moet je dit soort irriterende reclame uitzenden. Succes gegagrandeerd.
Zou ik mogen weten hoe ze (de kinderen) deze doelstellingen zouden willen bereiken?
Hoe is die caravan (escape room) op plein gekomen? Met hand getrokken of toch met auto (CO2)? Geen plastic rietjes oké, mee eens. Maar hoe andere door in een of andere derdewereldland bomen te kappen? Gaan jullie vier wel eens op vakantie? Naar buitenland met vliegtuig? En mag ik aub zelf bepalen of ik vlees en zuivel gebruik? Het WWF schiet zijn doel voorbij met meest irritante reclame ooit. Ik was van plan te doneren, maar na deze actie echt niet.
P.S. Vind het zooo goed er nog ff in te duwen dat wij er eigelijk ook niets aan kunnen doen als WIJ er niet waren geweest met ons werken zouden jullie nu niet zo zijn als nu.
Reclameterreur noem ik dit. Het ergste is nog die moeder die over het armpje strijkt van dat hopeloos emotioneel aangedane kleine meisje. Wat een vreselijk toneelspel!
Wat ben ik blij dat we van deze helse reclame verlost zijn. Los van de achterliggende boodschap, zorgt dit soort reclames ervoor dat ik JUIST geen bijdrage meer doe aan een dergelijk fonds. Ieder reclameblok kwam deze reclame van 3 minuten weer terug (later iets ingekort). Gadverdamme!!
Overigens vind ik dat kinderen sowieso niet in reclames thuishoren…
Helaas is er nu weer een irritante reclame voor teruggekomen; die van Kinderfonds Mamas (#mamavragen). Vooral dat eerste joch gaat door merg en been wanneer ik de televisie op de achtergrond aan heb staan. Wat een afschuwelijke, irritante ***reclame!
Jonge kinderen die geïndoctrineerd zijn met vnl onwaarheden, en dat eindeloos keer op mijn favoriete zender. Ik word helemaal gek van, stop ermee.
Helaas de zoveelste poging om ons, Het volk, het leven onmogelijk te maken.
Absoluut helemaal klaar met dit soort tenenkrommende reclame.
En op de maandagen ga ik altijd uit eten en bestel mijn favoriete steak!
Mijn rug op met je meatless monday!
Meest irritante reclame ooit!
Jochie met escaperoom volgespoten met milieuvriendelijke verf??
Actie tegen plastic rietjes, gedrukt op milieuvriendelijke full color kaarten? In welk restaurant gebruiken ze in godsnaam plastic rietjes?? Waarschijnlijk alleen nog in fastfoodketens waar deze kids dolgraag heengaan voor hun happy meal inclusief plastic speeltje.
Allemaal kleding aan van de Primark, net een blikje red bull en een zak chips achter de kiezen.
Walgelijk!!
Het WWF was ooit een milieu-organisatie van hoog niveau, eentje waar ik ook regelmatig aan doneerde. Sinds het WWF is aangeschoven bij de klimaatreligie en zich nu ook bedient van ‘kindsoldaten’ voor hun propaganda over de aangenomen ideologie is het niveau tot ongekende laagte gedaald; zo ook mijn donaties..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!