ReclameReview: working at Burger King is not so cool
Hoe werf je nieuwe medewerkers voor je hamburgerrestaurant? Burger King doet het door te zeggen dat ze ‘not so cool’ zijn. Sterker nog: ze zijn ’the hottest place to work’!
Credits
Bureau: SuperRebel
Pyro: Moviestunts
Fotografie/regie: Stef Nagel
Online/social: Vizeum, Blauw Gras
Doelstelling
Nieuwe medewerkers werven voor Burger King.
Uitwerking
Echte medewerkers van Burger King spelen de hoofdrol in deze nieuwe arbeidsmarktcommercial. Zij doen hun werk vol vuur, zoals letterlijk wordt uitgebeeld. Niet alleen de hamburgers zijn flame-grilled, alles aan Burger King maakt het ’the hottest place to work’.
Oordeel
Daar sta je dan, als medewerker van Burger King. In de fik. Omdat je zo nieuwe collega’s gaat overtuigen om ook bij Burger King te komen werken, is je verteld. Waarom je benen of pet in brand staan? Zo kan iedereen zien dat je baan ‘hot’ is. Snap je ‘m?
Voor de duidelijkheid, er is niets mis met de slogan die Burger King gebruikt in arbeidsmarktcommunicatie. Mijn probleem met deze campagne is dat er alleen letterlijk mensen en dingen in brand staan. Er wordt nergens duidelijk gemaakt waarom Burger King nou eigenlijk ’the hottest place to work’ is. Komt dat door je superleuke collega’s, door het klantencontact of iets anders? Ik zou het niet weten, ook niet nadat ik deze commercial om nieuwe mensen te werven heb gezien.
En dan nog iets: de huidige generatie jongeren ziet hier misschien wel een letterlijke uitvoering in van de term ‘Burn’, waarvan de definitie is: “To be thoroughly humiliated or insulted to the point where you cannot return with a comeback.” Dat lijkt me toch niet de bedoeling van de commercial.