ReclameReview: VSM Calendulan

27 juni 2013, 11:29

Om de nieuwe littekencrème van VSM Calendulan te introduceren, is een commercial gemaakt met als thema 'jouw huid vertelt een verhaal'. Daarin wordt verteld dat wat je verhaal ook is, de nieuwe crème van VSM Calendulan je altijd kan helpen.

Credits:

Bureau: Brandfighters

Account: Lorenz de Valk, Oskar Bolhuis

Klant: Casper van Sijl

Regisseur: Sander van de Kerkhof, Martijn Hoiting

Productie: Cambition

De doelstelling:

Calendulan littekencrème introduceren.

De uitwerking:

VSM daagde de beste filmmakers uit het Brandfighters-netwerk uit om het beste concept voor de Calendulan-commercials te ontwikkelen. Cambition, een jong en aanstormen productiebureau, won de pitch en maakte de hoofdspot van 20 sec en de tagon van 10 sec. Daarin wordt uitgelegd in woord en beeld dat elke huid een verhaal vertelt en Calendulan het herstellend vermogen van je huid ondersteunt. Zodat jij je lekker in je vel voelt, wat je verhaal ook is.

Het oordeel:

Pfoe, wat een drukke commercial… Tijdens de 20 seconden is de voice-over niet één keer stil. Vaak zijn pauzes tussen zinnen zelfs korter gemaakt om het beter te laten passen. Daardoor komt ironisch genoeg het verhaal van VSM Calendulan niet helemaal goed over. Want terwijl de voice-over heel druk is met allerlei informatie spuien, kun je als kijker daardoor maar moeilijk je aandacht houden bij het verhaal dat de beelden vertellen. Na 14 seconden komt er ineens “Nieuw: Calendulan littekencrème” voorbij als gesproken tekst, niet in beeld. De laatste 20% van de commercial zijn als branding bedoeld voor VSM.

Alles bij elkaar vind ik het nogal rommelig. Op zich is het verhaal dat wordt verteld wel goed, al zou ik het eerder als corporate verhaal gebruiken dan voor een productintroductie. Die introductie wordt overigens ook niet erg duidelijk gecommuniceerd. Dat gebeurt ergens tussendoor. Too much noise, too little focus.

O ja, ik wilde ook nog even het grappige automatisch gegenereerde transcript met jullie delen zoals dat op YouTube staat bij de video. Daaruit blijkt dat voice2text nog niet altijd perfect werkt…

0:00 jouw huid vertelt seal verhaal een verhaal van de tukkers

0:04 onzeker

0:05 het verhaal van trots maar wat je verhaal over is alleen dan ook

0:09 ondersteunt het herstellend vermogen van jaar

0:11 8 zelf voel jij je lekker in je vel

0:14 niet alleen de amerikaanse regering

0:16 csm

0:17 twaalf mensen

0:18 maarten martens

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief