ReclameReview: Volkswagen Up! Holland Up!

19 juli 2012, 07:53

Als sponsor van onze Olympische sporters is Volkswagen op zoek naar de supporters die het hardst kunnen juichen. In een Volkswagen Up die op geluid rijdt kunnen zij bewijzen dat ze een reis naar de Olympische Spelen in Londen verdienen.

Credits:

Concept: ACHTUNG!

Productie: Comrad

Regisseur: Max Porcelijn

DOP: Coen Stroeve

Sound design: Big Orange

Verantwoordelijk bij klant: Jasper van der Bijl & Menno van der Gronden

De doelstelling:

Communiceren dat Volkswagen de hardst juichende supporters beloont met een reis naar de Olympische Spelen.

De uitwerking:

Volkswagen heeft een speciale actiesite ontwikkeld rond de actie Up! Holland Up!. Supporters van de Olympische ploeg kunnen zich inschrijven om met een Volkswagen Up die op geluid rijdt zo snel mogelijk 100 meter door hun straat af te leggen. De auto is voorzien van een decibelmeter die aan een elektronisch gaspedaal is gekoppeld. Door middel van de commercial en PR worden mensen naar deze site geloodst en kunnen zij zich inschrijven voor de actie of stemmen op de video's van andere deelnemers.

Het oordeel:

Het eerste waar ik aan dacht toen de commercial begon was het WK voetbal 2010 in Zuid-Afrika. Inderdaad, door die vuvuzela. Dacht ik eindelijk verlost te zijn van die irritante dingen, duiken ze hier weer op… Ach ja, ze maken in ieder geval lawaai en daar gaat het om in dit geval. Een auto die op decibellen rijdt is uiteraard niet erg praktisch, maar voor deze actie is het wel leuk gevonden, want het levert luidruchtige situaties op in de video's. Volkswagen hoopt natuurlijk op een viral effect, zodat veel mensen de ludieke actie van de Olympische sponsor zien.

Dan nog even over de commercial: ik denk dat het beter zou zijn om eerst te communiceren dat deze Volkswagen Up rijdt op geluid en dan pas de grap met de baby te maken. Toen ik hem voor het eerst zag, wist ik namelijk niet wat er grappig was aan de situatie, totdat het duidelijk werd dat het juist om lawaai ging. Rijden op geluid is zo'n vreemd concept dat je als kijker niet direct die link legt. Verder vind ik de actie en de commercial niet supergoed, niet slecht, maar 'gewoon leuk'. Wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Hardcopy

    Ja, die versie van GS is mooi! 🙂

    Die vraag over volume drive had ik eerst ook. Ik dacht dat de Up voortaan ook met volume drive geleverd kon worden. Maar nu snap ik dat het puur voor deze actie is bedoeld en verder niet. In de uitlegvideo over het systeem zie je ook gewoon een iPad op het motorblok liggen, dus het is allemaal een beetje houtje-touwtje… 😉


    19 juli 2012 om 09:40
    DannyOosterveer

    Mmm, oké, verwarrend. En gok zo dat ik niet de enige ben die dat verwarrend vind. Rare actie.


    19 juli 2012 om 09:44
    dylan

    ik snap het nog nie,, is het voor de grap. of kan iedereen zoon auto kopen en dan gille in de auto en dat die dan vooruit gaat of hoe moet ik het zien? of zie ik da grap niet en rijd da ding nie op geluid. ik ben 18 hou me nie zo bezig met auto’s maar zie die reclamen zo vaak,, ik wil nou wel weten wa da is


    19 juli 2012 om 22:56
    DannyOosterveer

    Nee Dylan deze de auto in de commercial is dus puur voor de reclame. Volume control is straks niet echt te koop.


    20 juli 2012 om 07:30
    David

    Anti irritante reclame , wat te snel een link gelegd wordt met voetbal. Averechts werken , reckame wordt misschien populair maar de auto wordt te burgerlijk.


    23 juli 2012 om 04:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief