ReclameReview: Vodafone loopt achter de feiten aan
Al meer dan een jaar werken veel Nederlanders op afstand. Maar Vodafone Business komt nu pas met een campagne waarin ze ‘Working Apart Together’ promoten.
Credits
Bureau: WPP GoOne
Productiemaatschappij: New Amsterdam Film Company
Regisseur: David Eilander
VFX: WPP GoOne
Geluid: Ambassadors
Doelstelling
De campagne, gericht op het MKB-segment, laat flexibel werkend Nederland zien dat je met Vodafone Business altijd met je collega’s in verbinding kunt staan. Waar je ook werkt.
Uitwerking
Uit het persbericht: “WAT staat voor Working Apart Together. De campagne is ontwikkeld door WPP GoOne. Het is de eerste Nederlandse B2B-campagne die valt onder de vernieuwde merkpositionering van Vodafone: Together We Can. In de film ligt nadruk op menselijke ambitie en technologische innovatie, die samen tot geweldige resultaten kunnen leiden. Dit komt tot uiting door verschillende mensen op verschillende locaties aan elkaar te verbinden door middel van technologische innovatie en vloeiende cameratransities. In de film zie je daarom ook meerdere collega’s die op diverse locaties nog steeds optimaal samenwerken en met elkaar verbonden zijn.”
Charlotte Broekman, Chapter lead Content & Communicatie B2B – VodafoneZiggo in het persbericht: “We willen Vodafone Business met deze campagne richting het MKB-segment een duidelijk gezicht geven: wij zijn er voor deze ondernemers. We hebben een missie om ondernemend Nederland gemakkelijk hybride te laten werken: thuis, onderweg of op kantoor. Kortom: altijd en overal.”
Oordeel
Tja, wat moet ik hiermee als zakelijke kijker? Geïnspireerd raken dat je op afstand online kunt samenwerken? Als je dat nu nog niet weet, heb je waarschijnlijk geen bedrijf meer. Waarom worden er geen diensten genoemd die Vodafone biedt op het gebied van zakelijke connectiviteit? Ze lanceren nu alleen een nieuwe term, WAT (Working Apart Together), voor iets dat Nederland al lang doet. Daarom vind ik het een vreemde campagne.
Waarom nu pas deze vage boodschap?
Leuk dat ze ook bijvoorbeeld virtual reality in de commercial verwerken, maar dat lijkt wel gewoon hip proberen te zijn in plaats van concreet te worden. Echt concreet wordt het pas op het einde, wanneer blijkt dat alle personen uit de commercial samen in een meeting zitten. Wat we dus al meer dan een jaar doen in Nederland. Dus ja, ‘Together we can’ klopt op zich wel, maar daar draagt Vodafone lang niet altijd aan bij.
Full disclosure: zelf ben ik al 20 jaar klant bij Vodafone, ook zakelijk (als ze zzp’ers meetellen als zakelijk tenminste). Dus ik weet best dat zij verbindingen kunnen leggen binnen bedrijven. Maar waarom deze vage boodschap? Waarom nu pas? Waarom?