ReclameReview: Veteraneninstituut x Cloud 9 Music: De Terugkeer

1 mei 2019, 13:00

In de week van 4 en 5 mei is er extra aandacht voor Nederlandse veteranen. Met deze campagne wil het Veteraneninstituut meer erkenning en waardering creëren onder jongeren. Dat doen ze door muziek in te zetten via een samenwerking met artiesten van Cloud 9 Music.

Credits

Bureau: Glasnost International (Henk Boersen, Matthijs van Unen, Tinka Snoeijs, Linh Vu)

Video: Videohelden (Winston Sawat, Vincent van As)

Klant: Veteraneninstituut (Kiki Janssen), in samenwerking met Cloud 9 Music (Mattijs van Welzenis, Natasja Jagesar)

Doelstelling

Jongeren meer erkenning en waardering laten voelen voor veteranen en hun bijdrage aan onze vrijheid.

Uitwerking

Het Veteraneninstituut heeft de handen ineengeslagen met Cloud 9 Music om verhalen van Nederlandse veteranen te vertellen met behulp van urban muziek. Met de EP ‘De Terugkeer’ wordt de (jonge) luisteraar meegenomen in de belevingswereld van veteranen. Wat hebben zij meegemaakt en hoe verloopt daarna een terugkeer naar de burgermaatschappij? Daarover hebben vier veteranen een nummer gemaakt samen met Snelle, F1rstman, Kempi en I Am Aisha.

Oordeel

Aangezien deze campagne op jongeren gericht is, lijkt het me perfect dat hier urban sterren van vandaag voor zijn gevraagd: Snelle, F1rstman, Kempi en I Am Aisha. Daarmee trek je absoluut de aandacht van de doelgroep. Dit zijn (muziek)video’s die zij wel willen zien en nummers die zij willen horen.

De samenwerkingen doen een beetje denken aan het concept van ‘Ali B op volle toeren’, waarbij een rapper of R&B-zanger wordt gekoppeld aan een artiest van een vorige generatie. In dit geval worden ze gekoppeld aan veteranen, die lang niet altijd zo veel ouder zijn dan de rappers. Maar het is een duidelijk geval van ’two worlds collide’. Dat zorgt voor een mooi spanningsveld.

“De intentie van de call-to-action vind ik goed, maar over de praktische uitvoering twijfel ik nog”

Enerzijds is dit een mooi initiatief voor de veteranen onderling, omdat hun band sterker wordt doordat ze in de nummers horen over anderen die vergelijkbare ervaringen hebben gehad. Anderzijds is er een duidelijke call-to-action voor de jongerendoelgroep: ‘Ga ook in gesprek met een veteraan en kom naar één van de veertien Bevrijdingsfestivals’. Wat ik overigens nog wel een beetje vaag vind, want staan er bij die festivals bordjes met ‘veteraan’, zodat je ze kunt vinden? De intentie van de call-to-action vind ik goed, maar over de praktische uitvoering twijfel ik nog.

Deze campagne komt op precies het juiste moment. Zo las ik deze week over een onderzoek van het Comité 4 en 5 mei waaruit blijkt dat jongeren vinden dat er “meer gefocust moet worden op mensen die op dit moment vechten in oorlogen, of huidige oorlogen overleefd hebben”. Nou, dat is precies wat hier gebeurt met deze campagne. Inclusief de muzikale helden van deze jongeren. Kortom: een schot in de roos, toch?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!