ReclameReview: TravelBird

4 juli 2013, 10:59

Als je reisorganisatie TravelBird heet, ligt het voor de hand om iets met een reizende vogel te doen in je commercial. Maar de manier waarop TravelBird dat hier gedaan heeft, ligt minder voor de hand. De animatie valt zeker op tussen commercials van concurrenten.

Credits:

Bureau: Strange Beast

Animatie: Jordan Bruner, Greg Lytle, Blake Patrick

Art: Hakan Coskunsoy, Dagmar Hoogland

Character design: Jordan Bruner, Stephanie Davidson, Lindsey Mayer-Beug

Copy: André Dammers

Design: Dagmar Hoogland

Geluid: Marcel Bultman

Producer: Katrina Lofaro, Suzanne van den Bouwhuijsen

Project management: Eric Verhage

Regisseur: Jordan Bruner

Strategie: Corinne Genestay

Muziek: Massive Music

Geluid: Postoffice

De doelstelling:

TravelBird positioneren als de online reisorganisatie die jouw nieuwe horizon bepaalt.

De uitwerking:

TravelBird werd drie jaar geleden opgericht; een online reisorganisatie gespecialiseerd in dagaanbiedingen. Voor de nieuwe merkidentiteit en -concept werd gekozen voor animatie om de inspirerende wereld van TravelBird te benadrukken. De campagne werd ontwikkeld door zes freelancers die hun krachten bundelden in een ‘virtueel reclamebureau’ waarin nauw werd samengewerkt met de oprichters van TravelBird.

Het oordeel:

De eerste keer dat ik de commercial zag, dacht ik: dit is toch niet wat je wilt zien als je op vakantie wilt? Dan wil je de mooiste bestemmingen zien en natuurlijk voor zo laag mogelijke prijzen. Daarna floot ik mezelf terug. Vakantie en reizen zijn namelijk niet per definitie hetzelfde. TravelBird richt zich wel op vakantiegangers, maar niet alleen maar op mensen die 8 dagen lang bij het zwembad van hun all-inclusive resort willen hangen. En die doelgroep kun je juist wél op de manier benaderen zoals in deze commercial gedaan is. Het mysterieuze, onverwachte aspect van reizen is mooi surrealistisch uitgewerkt in deze animatie. De voice-over vertelt je dat TravelBird het je makkelijk maakt doordat je online de reizen kunt boeken die jouw nieuwe horizon bepalen. Het valt me trouwens wel op dat de pay-off 'je nieuwe horizon' is, terwijl er 'jouw nieuwe horizon' wordt gezegd. Maar goed, daar let ik dan weer op, misschien valt het de doelgroep niet eens op.

Kortom, nadat ik aanvankelijk twijfelde ben ik inmiddels wel om. Ik denk dat dit wel een duidelijk onderscheidende manier is om jezelf te positioneren in de overvolle travelbranche. De commercial is dus ook een manier om de doelgroep te selecteren. Iedereen die zich aangesproken voelt door deze animatie is welkom bij TravelBird, waar het design van de site ook is aangepast in dezelfde animatiestijl.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief