ReclameReview: Tramroulette (Holland Casino)

21 december 2016, 14:00

Je kunt mensen het casino in proberen te krijgen, maar je kunt ook het casino naar de mensen toe brengen. Dat laatste is wat Holland Casino heeft gedaan met deze nieuwe campagne: Tramroulette.

Credits

Bureau: TBWANeboko

Productie: Vidiboko i.s.m. JCDecaux

De doelstelling

De campagneslogan ‘In iedereen zit een speler’ bewijzen in het dagelijks leven.

De uitwerking

Stel je voor dat je als tramreiziger ineens mee kunt spelen met een levensgroot roulettespel. Zou je dat doen? Holland Casino nam de proef op de som op het Rembrandtplein. De roulettekogel aan de zijkant van de tram stopt hopelijk bij het nummer waar jij op staat. Misschien krijg je wel een prijs uitgereikt door de croupiers die het spel begeleiden!

Het oordeel

Ik vind deze actie echt goed bedacht. In vorige campagnes liet Holland Casino al door middel van acteurs zien dat je in alledaagse situaties wel eens een gokje waagt. Het sterke van Tramroulette is dat ze nu laten zien dat hun uitgangspunt ook werkt in het echt.

De drempel om mee te spelen wordt erg laag gemaakt. Het kost je namelijk geen geld (een belangrijke reden voor mensen om juist niet naar het casino te gaan, lijkt me), je kunt gewoon op een vakje met een nummer gaan staan. Je moet toch al wachten op de tram. De bedoeling is ook meteen duidelijk als je aan komt lopen. Prima opgezet dus.

Zullen de mensen die hier tramroulette speelden nu eerder naar Holland Casino komen om een gokje te wagen? Niet direct, denk ik. Maar voor de lange termijn helpen zulke ludieke acties wel. Het beeld dat de doelgroep van je heeft, wordt er positiever van. Ik weet niet welke prijs de winnaars kregen, maar het zou me niets verbazen als het een tegoedbon voor Holland Casino is. Daarmee haal je de mensen immers naar binnen.

P.S. Er zijn allerlei ethische bezwaren die je kunt hebben tegen gokken en dan met name tegen reclame voor dit onderwerp. Dat mag. In deze ReclameReview geef ik alleen mijn mening over de communicatieboodschap en de uitvoering.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gustavo Woltmann

    Ik vind het toch ook een leuke actie, lekker laagdrempelig en gewoon leuk. Wie niet van plan was om te gaan gokken in een online casino zal het daarna nog steeds niet doen, maar zo wordt de naam wel weer bekend bij het grotere publiek.


    21 december 2016 om 15:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief