ReclameReview: wat is nu zo onderscheidend aan de nieuwe commercial van Brand?

9 september 2020, 09:00

Stel jezelf de ingrediënten van een biercommercial voor. Bekijk dan de nieuwe commercial van Brand en de kans is groot dat je heel wat vinkjes kunt zetten. Want ’t goeie leven is vrij simpel.

Credits

Creative Director: Lode Schaeffer (Indie)

Art Director & Designer: Nathalie van der Peijl (Indie)

RTV-producer: Remco den Hartog

Account: Danielle Jonk

Productiemaatschappij: Cake film & photography

Regisseur: Jeroen Dankers

Producer: Nadja Vissers

D.O.P.: Remko Schnorr

Off-line: Fatih Tura / Editor: Fatih Tura

Muziek: Philip Philips ‘I can’t go wrong’ | Zang: Frans Pollux | Muziek studio: Amp Amsterdam

Geluid: Studio Alfred Klaassen

On-line post-productie: The compound

Mediastrategie: Dentsu

Doelstelling

Meer Brand Bier verkopen door de doelgroep te inspireren wat er echt toe doet.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Brand Bier laat in de nieuwe campagne ‘Op ’t goeie leven’ zien wat er echt toe doet. De kleine oprechte momenten die het leven zo mooi maken, samen met vrienden, familie, de buren. De ongedwongen kwaliteit die in het zuiden van het land én in het bier van Brand tot leven komen.”

Noor Wildenborg, Brandmanager Brand Bier: “Om tot de nieuwe campagne te komen gingen we met een aantal collega’s van Brand en Indie in gesprek met bierliefhebbers uit het hele land. We begonnen met de vraag wat voor mensen écht belangrijk is in het leven en welk gevoel zij bij ons merk hebben. Wat steeds terug kwam in deze gesprekken is dat juist de kleine oprechte momenten met vrienden, familie en buren het leven zo mooi en groots maken. Het laatste beetje zon van de avond of juist de regen die ons niets kan schelen. Een goed gesprek met je broer die toevallig achterom loopt of een lekker glas bier bij de vuurkorf. Al snel zagen we daarin de connectie met Brand. Ongedwongen kwaliteit is precies waar het leven in het zuiden van het land én ons bier voor staat – ’t goeie leven zit in iedere slok.”

Oordeel

De kleine momenten, samen ergens van genieten: die elementen zie je toch in elke biercommercial? Daardoor heb ik het idee dat het niet echt uitmaakt welk biermerk de afzender is van deze commercial. Allemaal staan ze voor ’t goeie leven, maar toevallig claimt Brand nu die term. Terwijl bijvoorbeeld Bavaria ook een biermerk is dat zich een Bougondisch/zuidelijk imago aanmeet. Het Limburgse heuvvellandschap lijkt dan ook het enige dat écht onderscheidend is aan wat we zien in deze commercial.

Alle biermerken staan voor ’t goeie leven, maar toevallig claimt Brand nu die term

Ik geloof direct dat het marktonderzoek van Brand klopt en dat zij weten wat de doelgroep associeert met Brand. Maar ik vraag me af hoeveel zin het heeft om wéér een soortgelijke boodschap te gebruiken als andere merken. Zeker als het concept steeds wisselt. De kracht van de vriendencampagne van Amstel was juist dat hij zo lang door bleef gaan. Dat geldt ook voor de pay-off ‘Vakmanschap is meesterschap’, waar Grolsch zo’n 25 jaar succesvol mee was. En wat te denken van ‘Heerlijk, Helder, Heineken’? Daardoor lijkt het er toch op dat de consistentie van de boodschap belangrijker is dan de kleine nuances in de inhoud van de boodschap.

Kortom: als Brand deze campagne jarenlang doorvoert (wat wel den intentie is, geeft het merk aan), dan kan het een klassieke en herkenbare pay-off worden. Tot die tijd is het nog vooral dertien in een dozijn met een licht Limburgs tintje.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Wim Arts

    Geweldig,zo wil je leven biertje vrienden mooie omgeving rust ,zo voelt het goede leven


    23 november 2020 om 22:45
    Wim Arts

    Geweldig,zo wil je leven biertje vrienden mooie omgeving rust ,zo voelt het goede leven


    23 november 2020 om 22:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!