ReclameReview: Strongbow ‘A Nature Dream’

10 mei 2017, 13:00

Dromen kunnen heel mooi zijn, zoals te zien is in de nieuwe commercial ‘A Nature Dream’ van appelcidermerk Strongbow. De vraag die centraal staat: hoe breng je de natuur terug in de stad op een vrolijke manier? Nou, zo dus!

Credits

Director: Fredrik Bond

Production company: Sonny London

DOP: Hoyte van Hoytema

Post production: The Mill – Los Angeles

Edit House: Marshall Street Editors, London

Music Track: “It’s Oh So Quiet” (Hans Lang / Bert Reisfeld)

Recording Artist: Davina Sowers

Geluid: Ambassadors Amsterdam

De doelstelling

Strongbow neerzetten als het natuurlijke cidermerk.

De uitwerking

Twee kunstenaars (Mary Mattingly en Christopher Guinet aka Monsieur Plant) brengen in deze video de natuur terug naar de stad. Dat doen ze op een indrukwekkende manier, waarbij CGI is gebruikt om al dit moois te visualiseren. Zoals een rivier vol appels die door de straat stroomt en bomen die uit het asfalt groeien.

Het oordeel

Wat een visueel feest, deze lange commercial van 96 seconden! Als je alles goed wilt zien, moet je hem echt vaker bekijken en dat is natuurlijk precies wat de makers willen. Want hoe vaker je hem ziet, des te beter wordt het merk Strongbow verankerd in je brein, zo is de achterliggende gedachte.

Eigenlijk is het gewoon een korte film die de zin aan het begin uitwerkt: “Imagine if we could bring some nature into the city.” Vervolgens zie je allerlei manieren waarop dat gerealiseerd zou kunnen worden. Steeds extremer, totdat aan het eind de hele stad vergroend is.

Het is volgens mij vrij duidelijk dat het een droom moet voorstellen door de surrealistische uitwerking van de vergroening. De sfeer die gecreëerd wordt, past in mijn ogen goed bij de manier waarop Strongbow bekend wil staan. Verfrissend, anders. Het is niet typisch een commercial voor appelcider (al zien we wel heel wat appels), maar meer een imagocommercial waarin associaties met Strongbow worden gecreëerd.

Over de effectiviteit van een commercial als deze kun je heel moeilijk voorspellingen doen. Ook in de evaluatie blijft het de vraag: wanneer is het een succes? Is dat wanneer de naamsbekendheid is gegroeid of wanneer de omzet is gegroeid? Op creatief gebied vind ik de campagne nu al effectief, want hij maakt indruk. Nu maar hopen dat de link met Strongbow duidelijk genoeg is voor de doelgroep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief