ReclameReview: Spa (druppel)
Hoe natuurzuiver het water van Spa is, is te zien in deze nieuwe commercial, die me qua concept overigens wel bekend voorkwam.
Credits
Klant: Spadel, Dirk Van de Walle, Stefan De Clercq, Edwin van Dijken & Sophie Bryskère
Bureaus: J. Walter Thompson Amsterdam, Darwin, BBDO Brussels
Creatives: Tim de Waard, Daniel Samama, Mateusz Mroszczak, Gaston Kooijmans, Véronique Vier & Fred Lambin
ECD: Bas Korsten, Marcel Hartog & Mateusz Mroszczak
Strategie: Margot Bouwman & Jef Raeman
Bureauproducent: Anna Vanheukelom
Account: Marcel Buining, Alewijn Dekker, Hannelore Van Cauwenberghe, Charlotte Lilly & Chloé de Hoffmann
Director: Stian Smestad
DOP: Bjorn Charpentier
Editor: James Rosen
Productiebureau: LOVO Film
Producer: Chou-Jung Kuo
Executive producer: Bert Brulez
De doelstelling
Laten zien dat Spa door natuurlijke zuivering een van de meest pure waters ter wereld is.
De uitwerking
In de nieuwe commercial van Spa is te zien hoe een regendruppel in 4 miljard jaar tijd steeds weer opnieuw herboren wordt als ijs, sneeuw en opnieuw water. Totdat hij uiteindelijk terechtkomt in het natuurgebied van Spa, de Venen in de Belgische Ardennen.
Het oordeel
Ik snap het concept helemaal en het past perfect bij Spa. Het is supermooi gefilmd, de muziek en voice-over zijn heel goed. Maar toch denk ik bij het zien ervan alleen maar aan de commercial van Bavaria van 8 jaar geleden:
Ik vraag me daarom af of kijkers deze commercial wel gaan associeren met Spa, aangezien Bavaria met vrijwel hetzelfde concept (maar dan grappiger) flink heeft geadverteerd destijds. Deze eventuele verwarring gaat vast en zeker ten koste van de effectiviteit van de commercial.
Maar het team achter de commercial heeft hier ongetwijfeld over nagedacht hebben en uiteindelijk is men toch voor deze uitwerking gegaan. Het geloof in de goede uitvoering van dit concept is dus groot. En zoals gezegd snap ik dat, want het klopt helemaal. Ik ben heel benieuwd naar de effectiviteit van deze commercial.
Mooi gefilmd: ja. Relevant: nee. Natuurlijke zuivering door jarenlange luchtvervuiling? Wat in de grond gebeurt met water in de Ardennen zien we niet wat juist cruciaal is. Kortom: gemiste kans.
Wat ik zo jammer vind van de nieuwste Spareclame is het in ander zinsverband gebruik maken van de song Ik heb een steen verplaatst in de rivier. Diverse elementen zijn weliswaar niet letterlijk, overgenomen.
Originaliteit?