ReclameReview: SNS (Bart de TN’er)

18 oktober 2017, 13:00

Move over, Bennie Jolink: here’s Bart! Het nieuwe gezicht van de SNS-commercials is een TN’er, een Typische Nederlander. Die let nogal op de centjes dus.

Credits

Bureau: Alfred

Creatie: Jorn Kruijsen, Jeroen van de Sande

Strategie: Eddy Salfischberger, Gabriël Snuverink

Account: Danielle Boskemper, Juliette Tiggelman

RTV producer: Carmen Ramsaran, Rosa Staal

Productiemaatschappij: Suikerdepot

Executive producer: Paul Harting

Regisseur: Werner Damen

Offline editor: MRTN Martin Heijgelaar

Post productie: The Compound

Mediabureau Vizeum: Evert Bronkhorst

Muziek: Cris&Jef

Sound design: Studio Alfred Klaassen

Verantwoordelijk bij klant: Patrick Kuijsters, Mariëlle Krouwel, Maartje Bersi, Rachel Grezel

De doelstelling

De doelgroep laten overstappen naar SNS.

De uitwerking

SNS introduceert Bart, de Typische Nederlander (TN’er). Zoals wij Nederlanders doen, let Bart goed op zijn geld en wil hij graag het onderste uit de kan halen. Daarom is hij zo blij met SNS, want die bank helpt hem daarbij.

Het oordeel

De zin ‘Een bank die mij vertelt dat ik minder ga betalen, da’s een bank die het snapt’ is natuurlijk waar het hier allemaal om draait. SNS is al jaren de ‘normale’ bank en dat imago willen ze met deze nieuwe campagne verder uitbouwen. Prima keuze om in deze commercial te laten zien dat je als SNS-klant bericht krijgt wanneer je hypotheekrente misschien omlaag kan. Dat willen we allemaal, nietwaar?

Nu is het alleen de vraag of kijkers daadwerkelijk al direct kunnen profiteren van deze voordelen. Een hypotheek kun je immers pas om de zoveel jaar oversluiten en dat doe je bovendien alleen als je er financieel beter van wordt. Misschien dat er in vervolgcommercials nog andere aspecten van het meedenkende karakter worden getoond, maar deze over de hypotheek gaat waarschijnlijk maar voor weinig mensen op.

Dan de introductie van Bart de TN’er. Zou de doelgroep er echt op zitten te wachten om zichzelf een Typische Nederlander te noemen? Het lijkt me dat we juist allemaal zo overtuigd zijn van onze unieke eigenschappen dat we juist niet in zo’n massahokje willen worden geplaatst. Je weet wel: de goedkope Nederlander zoals we in het buitenland bekend staan. Maar goed, misschien komen er in vervolgcommercials nog andere eigenschappen van een TN’er naar voren.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Tom

    Ik ken die Bart ergens van.. Wat is zijn echte naam??


    18 oktober 2017 om 19:56
    Melissa

    dank je voor dit bericht ik dacht t ook te zien en hebben een hele avond zitten te denken wie t was


    22 oktober 2017 om 18:26
    Marielle Krouwel

    Hi David,

    Dank voor deze ReclameReview. Ik stuur je hierbij graag een kleine aanvulling: De doelstelling van SNS is om de doelgroep te laten zien dat het écht uitmaakt waar je bankiert. Want anders dan in Telecom of Energie denken we vaak nog dat de keuze van bank niet echt uitmaakt. Bij SNS denken we daar anders over. Bijvoorbeeld bij je hypotheek, dat is vaak de grootste vaste last in een huishouden. Logisch dus dat je een bank wilt die samen met jou regelmatig daarnaar kijkt. En dat doen we bij SNS gedurende de looptijd van een hypotheek dus niet alleen als deze jaren later afloopt. Zo proberen we slim mee te denken met de portemonnee van onze klanten.

    En over of Nederlanders zichzelf als TN-er zien: we hebben daar uitvoerig onderzoek naar gedaan en gekeken of inwoners van Nederland zich aangesproken voelen door de Typische Nederlandse mentaliteit en Bart. Het was leuk om te zien dat iedereen wel iets Typisch Nederlands herkent, in zichzelf of in iemand in hun omgeving. En dat leidde soms tot een lichte, positieve gêne me een lach – “Oh wat erg dat doe ik stiekem ook”. Elke Nederlander lijkt dus iets typisch Nederlands in zich te hebben. Ook al willen we het soms niet toegeven. Maar we herkennen ons er allemaal in. Bijvoorbeeld dat wij Nederlanders altijd goed op ons geld letten, dat we alles sparen wat er te sparen valt (moestuintjes, Shell zegels etc.). Maar ook dat we geen blad voor onze mond nemen. En zo zijn er nog veel meer typisch Nederlandse eigenschappen. In onze campagne vergroot Bart telkens zo’n typisch Nederlandse eigenschap met humor uit. Benieuwd wat je van de volgende in de reeks vindt, laat me dat vooral weten!

    Hartelijke groet, Mariëlle Krouwel (Hoofd Merk & Communicatie SNS)


    23 oktober 2017 om 08:00
    Hardcopy

    @Marielle: Bedankt voor je reactie!

    Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de vervolgcommercials.


    23 oktober 2017 om 08:36
    Jenny

    Ja! Nu kan ik m eindelijk thuis brengen… min Vitesse vette verloofde… ik werd er gek van. Maar dat was dus waarom hij me zo bekend voorkwam


    6 januari 2018 om 10:29
    Jenny

    Ja! Nu kan ik m eindelijk thuis brengen… mijn Vieze* vette verloofde… ik werd er gek van. Maar dat was dus waarom hij me zo bekend voorkwam….

    (Excuse the autocorrect)


    6 januari 2018 om 10:30
    Amke

    Kan iemand mij vertellen hoe de actrice heet die de caissière speelt? Ook zij komt mij zeer bekend voor!


    13 januari 2018 om 20:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!