ReclameReview: SiSi (Churandy Martina)

5 april 2017, 13:00

De meest positieve topatleet van ons land speelt de hoofdrol in deze commercial waarin de SiSi Rider een comeback maakt.

Credits

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Creatie: Bart Oostindie, Antoine Houtsma

Client Services Director: Jolies van Rijn

Strategie: Jeroen van Eck

Productie: Merel Groenenboom

Productiemaatschappij: Signum

Executive Producer: Sander Heeroma

Regie: Keith English

D.O.P.: Nanko Goething

Editor: Gert Willem Visser

Muziek: Massive Music

Geluid: Ambassadors

Postproductie: Ambassadors

Verantwoordelijk bij SiSi: Susan Houben, Jasper Spaargaren, Nalini Bhagwandin, Muriël Boelen, Tina Dijkshoorn.

De doelstelling

SiSi herpositioneren als de relaxte, zomerse frisdrank, ook zonder bubbels.

De uitwerking

Zo zomers als het weer op Curaçao en zo relaxt als Churandy Martina: dat is SiSi. Nu het logo van het frisdrankmerk weer gebaseerd is op het oude design, wordt ook de oude campagne ‘SiSi Rider’ opnieuw van stal gehaald. Inclusief de slogan ‘Take it easy, take a SiSi.’

Het oordeel

In de jaren negentig hadden we een stoere SiSi Rider die ons op tv in relaxte commercials duidelijk maakte hoe mooi het leven kon zijn als je SiSi dronk. Eigenlijk was dat niet heel veel anders dan bijvoorbeeld de aanpak van Coca Cola, Pepsi of 7-Up destijds. Dus waarom zou je de SiSi Rider dan een comeback laten maken? Nou, ik kan wel wat redenen bedenken daarvoor…

Ten eerste hoef je nu geen nieuw concept te introduceren. De meeste volwassenen zullen zich de SiSi Rider en de slogan ‘Take it easy, take a SiSi’ nog wel herinneren. En die volwassenen zijn nu juist de doelgroep van het frisdrankmerk.

Ten tweede val je hiermee op tussen alle andere frisdrankcommercials, waarbij actief zijn vaak een hoofdrol speelt. Ook zeker wel plezier en zomerse taferelen, maar niet zo overduidelijk als op een tropisch eiland, zoals bij SiSi.

Ten derde is Churandy Martina een goed gekozen BN’er voor deze remake. Je vergeeft hem zijn acteerwerk, want hij is nu eenmaal geen acteur. Maar je proeft wel overal zijn enthousiasme en positiviteit in deze commercial. Dat past perfect.

Deze drie redenen vormen mijn positieve mening over deze retro-commercial in een nieuw jasje. Ondanks de flauwe grappen, de stereotypen en het slechte acteerwerk. Omdat het qua branding helemaal klopt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Saskia

    Waar kan ik dat shirt kopen wat churandy martina in de reclame draagt?


    7 maart 2018 om 18:44
    Liesbeth

    Ik zou ook graag weten waar het t shirt te koop is dat churandy draagt


    2 juni 2018 om 07:32
    Han

    Ik snap dat dit een reclamereview is en dat het daarbij niet (direct) gaat over shirt van meneer Martina. Maar ook ik zou graag willen weten waar je dat shirt kunt kopen.


    14 juli 2018 om 03:56
    Adrie van den Oetelaar

    Ik ben ook zeer benieuwd waar dat shirt te halen is.

    Mvg Adrie


    30 juli 2018 om 15:26
    Dineke Boonzaaijer

    Ik ben heel benieuwd op welk strand de reclame is opgenomen. Mogelijk op Cas Abou?


    24 augustus 2018 om 19:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!