ReclameReview: Samen tegen voedselverspilling met Becky

25 september 2019, 13:00

Elke Nederlander verspilt 50 kilo voedsel per jaar. Zonde natuurlijk, want bij elkaar is dat een paar miljard kilo aan eten. Om deze verspilling tegen te gaan, is deze nieuwe campagne gelanceerd met het geanimeerde poppetje Becky.

Credits

Bureau: Truman

Animatie en modelmaking: 5 A.M. Studios

Sound: ParkStudio

Muziek: Quincas Moreira Klant: Stichting Samen tegen Voedselverspilling

Verantwoordelijk bij klant: Birgit Broer, Marjolijn Schrijnen en Wijnand van der Werf

Doelstelling

Nederlandse gezinnen minder voedsel laten verspillen, zodat in 2030 de helft minder voedsel wordt verspild.

Uitwerking

De stichting Samen tegen Voedselverspilling is een initiatief van bedrijven en overheid, die samen de strijd aan willen gaan tegen dit probleem. Daarom is er nu deze campagne met mascotte Becky in de hoofdrol. Voornaamste doel is om jonge gezinnen aan te sporen om met hun gedrag thuis bij te dragen aan het voorkomen van verspilling, aangezien zij tot de grootste weggooiers behoren.

“Jonge gezinnen zijn grootste weggooiers, dus worden zijn aangesproken”

Het animatiepoppetje Becky heeft een hele grote mond, waar lekker veel eten in kan. Maar Becky gaat ook heel slim om met het kopen en bewaren van voedsel. De tips die Becky deelt staan centraal in de campagne.

Oordeel

Steeds vaker worden maatschappelijke thema’s onderdeel van reclamecampagnes. Of ze zijn zelfs het hele doel van de campagne, zoals in dit geval, waarbij tientallen samenwerkende bedrijven en instanties werken aan het verminderen van voedselverspilling. Typisch zo’n thema waar in principe iedereen wel iets tegen wil doen, maar hoe dan? Daarom staan concrete tips centraal in deze commercial.

Check je voorraad voordat je naar de winkel gaat, bewaar overgebleven eten voor later, kook kleinere porties: daar kun je tenminste iets mee. Ook al is deze campagne in principe heel belerend, zo komt het verhaal niet over. Dat heeft uiteraard te maken met de uitvoering. De commercial laat op een laagdrempelige manier, met een vrolijke animatie en dito muziekje, zien hoe je als kijker voedselverspilling kunt tegengaan. En dat dat dus al kan door hele kleine aanpassingen te maken in je gedrag.

“Kleine stappen zijn het sterke punt”

Dat het kleine stappen zijn, vind ik het sterkste punt van deze campagne. De kracht van mascotte Becky moet nog blijken, want het is de bedoeling dat ze meerdere jaren het gezicht blijft van deze campagne. Maar een herkenbare mascotte werkt natuurlijk wel.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    B

    Gebruik ajb Nederlands. Geen ‘datums’ maar ‘data’. En dat is nog maar 1 voorbeeld.


    16 juni 2020 om 19:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief