ReclameReview: S-Oil

25 juli 2013, 08:59

Vandaag eens een commercial (of eigenlijk meer een case of een uitgewerkt idee) uit Zuid-Korea. Daar probeert oliemaatschappij S-Oil op een bijzondere manier zichzelf neer te zetten als oliebespaarder.

Credits:

Creatie: Cheil Worldwide

De doelstelling:

S-Oil positioneren als de oliemaatschappij die voor oliebesparing gaat.

De uitwerking:

Aangezien Seoul zo ongeveer het hoogste benzineverbruik ter wereld heeft, wilde S-Oil hier beginnen met olie besparen. Omdat een autobezitter hier dagelijks gemiddeld 500 meter moet rijden om een parkeerplek te vinden (15 km per maand = 1 liter benzine), bedacht S-Oil ballonnen die aangeven waar nog vrije parkeerplaatsen zijn. Dit scheelt veel onnodig rondrijden en dus benzine. Als je inparkeert, zakt de ballon. In één dag gebruikten 700 auto's tijdens dit experiment bij elkaar 23 liter minder benzine. Op jaarbasis is de besparing dan ook aanzienlijk.

Het oordeel:

De simpelheid van het idee maakt het mooi. Echt zo'n oplossing waarvan je achteraf denkt: 'Waarom heb ik dat niet bedacht?'. Want de theorie is perfect: hiermee voorkom je onnodig rondrijden en bespaar je tijd en benzine. In de praktijk zijn er nog wel wat dingen die aangescherpt kunnen worden. Uiteraard staan er op YouTube heel veel negatieve reacties op deze actie, want het komt immers van een oliemaatschappij, er worden ballonnen gebruikt die ook niet bepaald milieuvriendelijk zijn en sowieso kunnen mensen beter de auto laten staan. Maar goed: elke actie is wat mij betreft beter dan niets doen. Dan wil ik S-Oil ook nog wel vergeven dat ze zichzelf als wereldverbeteraar neerzetten. Verder vind ik het de moeite waard om deze video te verspreiden, want hij bewijst dat het vaak kleine, vernuftige ideeën zijn die een groot verschil kunnen maken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief