ReclameReview: Rabobank

12 oktober 2016, 13:00

Gemiddeld was de filmcrew die deze commercial maakte maar liefst 72 jaar oud. Daar was een reden voor: Rabobank wil namelijk het thema ‘Zo lang mogelijk meedoen’ niet alleen met woorden, maar ook met daden communiceren.

Credits

Bureau: Ogilvy

Creatieve directie: Peter van Rij, Martijn van Marle

Creatief team: Jesse Ridder, Jurriaan van Bokhoven

Account: Annelouk Kriele, Huib Koch

RTV: Vanessa Janssen

Regisseur: Hank Onrust (Dagboek van Anne Frank 1985)

DOP: Jules van den Steenhoven (De kleine blonde dood 1993)

Geluid: Rene van den Berg (Soldaat van Oranje 1977)

Hoofd belichter : Roel Ypma (Eline Vere 1991)

Lichtassistent: Appie Vermeeren (Amsterdamned 1988)

Visagie: Ulli Ulrich (Ciske de Rat 1984)

Editor: Ot Louw (Oeroeg 1993)

Audionabewerking: Wim Vonk (Meisje met het rode haar 1981)

Productiemaatschappij: HolyFools

Making of: Supersolid

Verantwoordelijk bij Rabobank: Niels van de Velde, Bjelke Debruijn

De doelstelling

Laten zien hoe Rabobank ouderen helpt zo lang mogelijk zelfstandig te bankieren.

De uitwerking

In de campagne ‘Zo lang mogelijk meedoen’ laat Rabobank zien welke speciale diensten er zijn voor ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven bankieren. Niet alleen de hoodpersoon Luc de Hasque is op leeftijd, maar ook de complete filmcrew. Filmmakers die hebben meegewerkt aan allerlei klassieke Nederlandse films (en die gemiddeld 72 jaar oud zijn) hebben samen deze commercial gemaakt.

Het oordeel

Heel mooi gedaan van Rabobank: geen woorden, maar daden. Of in dit geval: daden die de woorden kracht bijzetten. De bank zegt immers niet alleen dat ze ouderen langer mee willen laten doen in de maatschappij, men bewijst het eigenhandig met de filmcrew die bestaat uit ‘oude rotten’ uit het vak.

Alleen… als kijker heb ik er geen benul van dat Rabobank deze bijzondere filmcrew heeft ingezet (tenzij ik toevallig de ‘Making of‘ tegenkom). Dus de vraag is dan: is de commercial (inclusief tag-ons) krachtig genoeg om zelf de boodschap over te brengen? Wat mij betreft is hij dat wel. Het duurt alleen wel lang voordat je als kijker snapt dat het om een commercial van Rabobank gaat. Pas de laatste 10 seconden van de 35 seconden durende commercial gaan over de hulp die de bank ouderen biedt.

Ik vind eigenlijk vooral de tag-ons sterk in deze campagne. Die laten namelijk heel kort en krachtig de speciale diensten zien die Rabobank aanbiedt om ouderen langer zelfstandig te laten bankieren. Het verhaal over het dansen geloof ik verder wel. Misschien dat het voor wat herkenbaarheid zorgt bij de oudere doelgroep (“De benen willen wel, alleen mijn ogen zijn wel iets minder”), maar ik vind het afleiden van de eigenlijke boodschap. Misschien ben ik gewoon nog te jong om deze aanloop te begrijpen.

De muziek is heerlijk, die zorgt meteen voor een goed gevoel en zet de toon voor de sfeer van de campagne. Dit is nu weer eens een typisch voorbeeld van een campagne waarbij de muziek heel bepalend is voor het totaalplaatje. Ik vind het een geslaagde weergave van de boodschap.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!