ReclameReview: RAB (radioreclame)

29 november 2017, 14:00

Hoe maak je reclame voor radioreclame? Nou, het Radio Advies Bureau (RAB) doet dat uiteraard op de radio. Met een campagne genaamd ‘Radio raakt’.

Credits

Creatie: TBWANEBOKO en Soundcircus

De doelstelling

Bedrijven meer en beter laten adverteren op de radio.

De uitwerking

Als forens in de spits kun je behoorlijk beïnvloed worden door wat je hoort op de radio. De campagne ‘Radio raakt’ geeft daar een typisch voorbeeld van: “Je bent in 40 seconden veranderd van een gewone forens in iemand die maar één keer leeft.” Dat is wat goede radioreclame kan doen.

Het oordeel

Misschien heb ik te lang geen radio meer geluisterd, maar radioreclame heeft mij echt nog nooit het gevoel gegeven dat ik vrij ben of maar één keer leef. Het zal vast lullig zijn om de naam Tom de Ridder hier te laten vallen, want dat is uiteraard een voorbeeld van radioreclame die het RAB juist niet wil horen. Maar ik kan mij zeker voorstellen dat radioreclame eerder met irritatie wordt geassocieerd dan met awesomeness.

Radioreclame kan prima werken, daar ben ik van overtuigd. En ik denk met mij nog veel meer anderen. Wat dat betreft hoeft het RAB ook geen campagne te voeren hiervoor. Het lijkt er dan ook op dat het vooral een oproep is aan adverteerders om radioreclame naar een hoger niveau te tillen. Dat lijkt me een goed idee. Maar de manier waarop ze het doen, vind ik niet echt geweldig.

Weet je nog, al dat commentaar dat de Rabobank onlangs over zich heen kreeg toen ze voor een onbereikbaar doel gingen? Eigenlijk doet het RAB hier hetzelfde. Alsof je met een radiocommercial het leven van luisteraars in één klap kunt verbeteren. Dát is wat mij vooral stoort aan deze commercial. Met muziek kan dat misschien, maar niet met de commerciële boodschappen die voor veel mensen een hinderlijke onderbreking zijn van die muziek.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    AnneV

    Een sterk punt van radio is dat miljoenen mensen luisteren terwijl ze achter hun computer zitten, en zo dus op een creatieve manier (online) zijn te converteren. Als je echter de site Radioraakt.nl bekijkt, is daar geen enkele duidelijke call-to-action op de landing te vinden.

    Ik snap de keuze voor audio/podcasts, vanuit radio gedacht, maar een duidelijke en vette uitlegvideo van 2 minuten mét de helden van de zenders is wellicht een nog beter idee.


    28 juli 2018 om 09:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!