ReclameReview: Pricewise

20 september 2017, 13:00

Good old Paul Haenen doet weer waar hij goed in is: typetjes spelen. Dit keer als Bob Guttering en Emmy Kapoek in de nieuwe commercial van vergelijkingssite Pricewise.

Credits

Creatie/verantwoordelijk bij Pricewise: Giscard Monod de Froideville

Acteur: Paul Haenen

Regisseur: Hans Jonkers

De doelstelling

Vooroordelen over overstappen benoemen en wegnemen, met Pricewise als held.

De uitwerking

Pricewise wil het de consument gemakkelijk maken om te besparen op vaste lasten. Twee bekende typetjes van Paul Haenen, Bob Guttering en Emmy Kapoek, kibbelen om die reden in deze commercial met elkaar over overstappen van energieleverancier. Is het nu wel of niet slim om te doen?

Het oordeel

Het eerste waar ik aan dacht is dat deze typetjes een goede inschatting geven van de doelgroep waarop Pricewise zich richt. Zo’n kleine 30 jaar geleden werden ze geïntroduceerd door Paul Haenen, dus de doelgroep die Bob en Emmy kan kennen, is nu minimaal eind dertig en waarschijnlijk ouder.

Dan zit je ook nog met het feit dat niet iedereen de typetjes kent. Paul Haenen zal als acteur op zich wel bekend zijn bij de doelgroep, vooral ook door zijn stem, die vrijwel iedereen herkent uit Sesamstraat. Voor iedereen die de typetjes niet kent, moet de gespeelde situatie genoeg indruk maken om onthouden te worden. Ik vraag me af of de commercial daar grappig genoeg voor is.

Verder wordt er totaal geen verband gelegd tussen Pricewise en de boodschap van de commercial. Eigenlijk is het een commercial voor de hele branche. Het had zomaar gekund dat een andere vergelijkingssite de afzender was geweest. Dat lijkt me toch niet de bedoeling als je een tv-campagne inzet als merk.

De scène met de twee typetjes eindigt bovendien met de opmerking ‘Geloof je het zelf?’, waarmee Bob aangeeft echt nog niet overtuigd te zijn. De twijfel die hij uit vind ik typerend voor deze commercial. Als kijker word je niet echt overtuigd om over te stappen via Pricewise. Terwijl het daar juist over zou moeten gaan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Peter

    Uitermate waardeloze reclame voor een overigens onbetrouwbaar product.

    David Brinks geeft daarmee aan onder de nullijn te zitten.

    Dan zal Hardcopy ook wel het Sensatie/Irriteer-scoormodel aanhangen.

    Dhr Haenen heeft hierbij de Cultuurstal verlaten en zich gepositioneerd in een weiland met stront.


    12 december 2017 om 14:32
    Jennie de Heer

    Zoals zij dat zegt is vreselijk. Als die reclame begint, weet ik niet hoe snel ik naar een andere zender ga.


    20 april 2018 om 12:18
    Tanja Buurman

    De irritantste reclame ever. Vreselijk gewoon. Zap gelijk naar een andere zender.


    27 september 2018 om 20:37
    Anita

    Nog nooit zo een irritante reclame gezien,,mijn haren gaan rechtop staan ervan,,zet het geluid af als ze komt,,vreselijk!!!


    14 januari 2019 om 08:04
    B. Oosterhuis

    Door de reclame wordt ik nooit klanten van jullie!


    20 januari 2020 om 15:45
    Berend Smeding

    De meenst walgelijke reklame ooit vertoond. Pricewise het wordt tijd dat je eens luistert naar je doelgroep en stopt met deze walgelijke reklame. Zet je doelgroep niet langer voor lul met deze belachelijke reklame, wordt wakker voor het te laat is.


    10 mei 2020 om 22:37
    Sanne

    De ene na de andere reclamespot met die walgelijke kerel en nóg walgelijkere typetjes! Afgezaagd, absoluut niet leuk of grappig, irritant en strontvervelend. Ik hoop niet dat Pricewise dezelfde fout maakt als Gamma jaren geleden, toen die ook jarenlang meenden “leuk en succesvol” te zijn met hun spots waarin ze telkens dezelfde 2 irritante kerels terug lieten komen….


    20 september 2020 om 18:55
    Savannah

    Savannah

    Wat een afschuwelijke reclame. Hoe heeft deze de ‘loden leeuw’ weten te ontlopen? Kan iemand die manjurk Paul Haenen vertellen dat hij de grapgrens reeds 15 jaar geleden gepasseerd is?


    21 januari 2021 om 18:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!