ReclameReview: Pricewise
Good old Paul Haenen doet weer waar hij goed in is: typetjes spelen. Dit keer als Bob Guttering en Emmy Kapoek in de nieuwe commercial van vergelijkingssite Pricewise.
Credits
Creatie/verantwoordelijk bij Pricewise: Giscard Monod de Froideville
Acteur: Paul Haenen
Regisseur: Hans Jonkers
De doelstelling
Vooroordelen over overstappen benoemen en wegnemen, met Pricewise als held.
De uitwerking
Pricewise wil het de consument gemakkelijk maken om te besparen op vaste lasten. Twee bekende typetjes van Paul Haenen, Bob Guttering en Emmy Kapoek, kibbelen om die reden in deze commercial met elkaar over overstappen van energieleverancier. Is het nu wel of niet slim om te doen?
Het oordeel
Het eerste waar ik aan dacht is dat deze typetjes een goede inschatting geven van de doelgroep waarop Pricewise zich richt. Zo’n kleine 30 jaar geleden werden ze geïntroduceerd door Paul Haenen, dus de doelgroep die Bob en Emmy kan kennen, is nu minimaal eind dertig en waarschijnlijk ouder.
Dan zit je ook nog met het feit dat niet iedereen de typetjes kent. Paul Haenen zal als acteur op zich wel bekend zijn bij de doelgroep, vooral ook door zijn stem, die vrijwel iedereen herkent uit Sesamstraat. Voor iedereen die de typetjes niet kent, moet de gespeelde situatie genoeg indruk maken om onthouden te worden. Ik vraag me af of de commercial daar grappig genoeg voor is.
Verder wordt er totaal geen verband gelegd tussen Pricewise en de boodschap van de commercial. Eigenlijk is het een commercial voor de hele branche. Het had zomaar gekund dat een andere vergelijkingssite de afzender was geweest. Dat lijkt me toch niet de bedoeling als je een tv-campagne inzet als merk.
De scène met de twee typetjes eindigt bovendien met de opmerking ‘Geloof je het zelf?’, waarmee Bob aangeeft echt nog niet overtuigd te zijn. De twijfel die hij uit vind ik typerend voor deze commercial. Als kijker word je niet echt overtuigd om over te stappen via Pricewise. Terwijl het daar juist over zou moeten gaan.
Uitermate waardeloze reclame voor een overigens onbetrouwbaar product.
David Brinks geeft daarmee aan onder de nullijn te zitten.
Dan zal Hardcopy ook wel het Sensatie/Irriteer-scoormodel aanhangen.
Dhr Haenen heeft hierbij de Cultuurstal verlaten en zich gepositioneerd in een weiland met stront.
Zoals zij dat zegt is vreselijk. Als die reclame begint, weet ik niet hoe snel ik naar een andere zender ga.
De irritantste reclame ever. Vreselijk gewoon. Zap gelijk naar een andere zender.
Nog nooit zo een irritante reclame gezien,,mijn haren gaan rechtop staan ervan,,zet het geluid af als ze komt,,vreselijk!!!
Door de reclame wordt ik nooit klanten van jullie!
De meenst walgelijke reklame ooit vertoond. Pricewise het wordt tijd dat je eens luistert naar je doelgroep en stopt met deze walgelijke reklame. Zet je doelgroep niet langer voor lul met deze belachelijke reklame, wordt wakker voor het te laat is.
De ene na de andere reclamespot met die walgelijke kerel en nóg walgelijkere typetjes! Afgezaagd, absoluut niet leuk of grappig, irritant en strontvervelend. Ik hoop niet dat Pricewise dezelfde fout maakt als Gamma jaren geleden, toen die ook jarenlang meenden “leuk en succesvol” te zijn met hun spots waarin ze telkens dezelfde 2 irritante kerels terug lieten komen….
Savannah
Wat een afschuwelijke reclame. Hoe heeft deze de ‘loden leeuw’ weten te ontlopen? Kan iemand die manjurk Paul Haenen vertellen dat hij de grapgrens reeds 15 jaar geleden gepasseerd is?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!