ReclameReview: Pickwick Tea Topics

5 oktober 2016, 13:00

Het theemoment betekenisvoller maken in het alledaags leven van mensen, dat is de ambitieuze doelstelling van Pickwick. In hun nieuwe campagne ‘Neem de tijd’ zie je wat ze daarmee bedoelen.

Credits

Bureau: TBWANeboko

Productiemaatschappij: hazazaH

Regisseur: Victor Vroegindeweij

D.O.P.: Nanko Goetink

Offline: Govert Janse

Online: Captcha!

Music composer: Jorrit Kleijnen

Sound: Goodsounds

PR bureau: NewsLab

Verantwoordelijk bij Pickwick: Mariken Kimmels, Ellen van der Linde, Elianette Prakken

De doelstelling

Mensen inspireren om de tijd te nemen voor grote en kleine vragen die het waard zijn om gesteld te worden.

De uitwerking

In drie verhalen van echte mensen komen de vragen naar voren die ze écht aan het hart gaan. Daarvoor hebben zij een persoonlijk Tea Topic gemaakt en onder het genot van een kopje thee praten zij over de dingen die er echt toe doen.

Het oordeel

Mijn eerste reactie was ‘Goh, dat idee van DELA is voor zo ongeveer elk bedrijf te gebruiken’. Maar uiteraard snap ik best dat ik daarmee te kort door de bocht ga. Ook al is het vergelijkbare emo-marketing die gerelateerd is aan de thee van Pickwick en die tegelijkertijd probeert om iets bij te dragen aan de zin van het leven.

Toch vind ik de vragen van Pickwick van een ander niveau dan van DELA. Minder zwaar, waardoor ze juist beter passen bij een theemoment dan bij een associatie met uitvaarten. Daarom vind ik deze campagne goed bedacht, ook al ligt de vergelijking met andere emo-marketing natuurlijk wel op de loer.

De Tea Topics van Beau en Robbin (zie hieronder) zijn allebei op hun eigen manier emotioneel en diepgaand, net zoals het verhaal van Sanne dat hierboven staat. Wat dat betreft is er goed nagedacht over de verschillende invalshoeken die je met de Tea Topics zou kunnen belichten. Bovendien zijn het allemaal onderwerpen die 1-op-1 gebruikt zouden kunnen worden door mensen die iemand ook deze vragen willen stellen.

Ik vind alleen dat de call-to-action wel wat duidelijker had gemogen. Nu staat er op het eind alleen rechtsonder ‘Teatopics.nl’, maar dat mag best wat minder subtiel. Zoiets als: “Welke vraag wil jij iemand stellen? Maak jouw eigen unieke theelabel op teatopics.nl!” Misschien komt daar nog een tag-on voor.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief