ReclameReview: #PhonesAreGood

31 oktober 2018, 14:00

Het Britse telecombedrijf Three gaat lekker recalcitrant de strijd aan met mensen die zeggen dat het vroeger, zonder smartphones, beter was.

Credits

Creatie: Wieden + Kennedy Londen

Regisseur: Ian Pons Jewell

Verantwoordelijk bij Three: Shadi Halliwell

Doelstelling

Meer mensen laten overstappen naar Three door de likeability te verhogen.

Uitwerking

Hoezo was vroeger alles beter, toen we nog geen smartphones hadden? Leg dat maar eens uit aan de kapitein van de Titanic of aan Neanderthalers met honger. Three komt met ludieke voorbeelden van situaties waarin een smartphone mét een goede internetverbinding echt wel een verbetering is ten opzichte van ‘vroeger’.

Oordeel

Ja, hij is best grappig. Maar doordat hij zo onrealistisch is, neem je deze commercial tegelijkertijd niet zo serieus. Terwijl Three nu juist wel serieus bekend wil staan als de beste netwerkprovider. En dat doen ze ook nog behoorlijk omslachtig, met de algemene hashtag en boodschap #PhonesAreGood…

Het is gewoon te makkelijk, vind ik. Even een paar grappige historische situaties uitbeelden (voor zover Eva en Mozes al historisch genoemd mogen worden) waarin je de smartphone integreert en dan zeggen ‘Phone 1, Haters 0′. Ik denk dat het mij vooral tegenstaat dat er een wedstrijd van gemaakt wordt. Vroeger was het niet beter, het was anders. Mensen zijn flexibel en veranderen mee met de ontwikkelingen en de tijdsgeest. That’s it.

Misschien is Three in Groot-Brittannië zo bekend qua commercialstijl dat het direct duidelijk is wie de afzender is. Maar waarom zou iemand een commercial van 2,5 minuut bekijken waarbij nog niet eens heel duidelijk is wie de afzender is en wat de boodschap is? Three gokt er duidelijk op dat de grappen ervoor zorgen dat de commercial blijft hangen of zelfs viral gaat. Maar of de doelgroep ook onthoudt wie er betaalt voor die productie- en uitzendkosten? Ik vraag het me af.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!