ReclameReview: #PhonesAreGood
Het Britse telecombedrijf Three gaat lekker recalcitrant de strijd aan met mensen die zeggen dat het vroeger, zonder smartphones, beter was.
Credits
Creatie: Wieden + Kennedy Londen
Regisseur: Ian Pons Jewell
Verantwoordelijk bij Three: Shadi Halliwell
Doelstelling
Meer mensen laten overstappen naar Three door de likeability te verhogen.
Uitwerking
Hoezo was vroeger alles beter, toen we nog geen smartphones hadden? Leg dat maar eens uit aan de kapitein van de Titanic of aan Neanderthalers met honger. Three komt met ludieke voorbeelden van situaties waarin een smartphone mét een goede internetverbinding echt wel een verbetering is ten opzichte van ‘vroeger’.
Oordeel
Ja, hij is best grappig. Maar doordat hij zo onrealistisch is, neem je deze commercial tegelijkertijd niet zo serieus. Terwijl Three nu juist wel serieus bekend wil staan als de beste netwerkprovider. En dat doen ze ook nog behoorlijk omslachtig, met de algemene hashtag en boodschap #PhonesAreGood…
Het is gewoon te makkelijk, vind ik. Even een paar grappige historische situaties uitbeelden (voor zover Eva en Mozes al historisch genoemd mogen worden) waarin je de smartphone integreert en dan zeggen ‘Phone 1, Haters 0′. Ik denk dat het mij vooral tegenstaat dat er een wedstrijd van gemaakt wordt. Vroeger was het niet beter, het was anders. Mensen zijn flexibel en veranderen mee met de ontwikkelingen en de tijdsgeest. That’s it.
Misschien is Three in Groot-Brittannië zo bekend qua commercialstijl dat het direct duidelijk is wie de afzender is. Maar waarom zou iemand een commercial van 2,5 minuut bekijken waarbij nog niet eens heel duidelijk is wie de afzender is en wat de boodschap is? Three gokt er duidelijk op dat de grappen ervoor zorgen dat de commercial blijft hangen of zelfs viral gaat. Maar of de doelgroep ook onthoudt wie er betaalt voor die productie- en uitzendkosten? Ik vraag het me af.