ReclameReview: Jade trekt meer vrouwelijke kandidaten dan Opel
Wat doe je als merk wanneer er steeds maar weer mannen solliciteren op een verkoopfunctie en je toch echt beter wil aansluiten bij het vrouwelijke deel van je doelgroep? Opel deed het als volgt: door zich te vermommen als Jade.
Credits
Creatie: J. Walter Thompson Amsterdam, Opel en Randstad
De doelstelling
Meer vrouwelijke autoverkopers werven.
De uitwerking
Als je merk en huisstijl zó bekend zijn dat er direct een oordeel wordt gevormd door je doelgroep, is het interessant om te kijken wat er gebeurt als je merk en huisstijl eens aanpast. Aangezien sollicitanten bij Opel vrijwel altijd man zijn, blijft het aantal vrouwelijke autoverkopers laag (4 procent van het totaal). Daarom probeerde Opel het eens anders. Er werd een wervingscampagne opgezet voor het fictieve merk Jade. Daarbij werd niet expliciet vermeld dat het om een automerk ging, maar wel dat het een verkoopfunctie was. Het resultaat: binnen twee weken reageerden 41 vrouwelijke en vijftien mannelijke sollicitanten. En dat terwijl een Opel-vacature met dezelfde tekst voor acht vrouwelijke en 76 mannelijke kandidaten had gezorgd.
Het oordeel
Geweldig. Dit is typisch zo’n actie die je als groot bedrijf graag een keer zou uitvoeren. Gewoon om eens te kijken wat het verschil is met je reguliere wervingscampagnes. Bovendien heeft Opel een goede reden: ze trekken vrijwel altijd meer mannen aan dan vrouwen. Prima idee dus om het eens anders te doen, zonder de direct herkenbare Opel-huisstijl, maar als Jade. Waar je dan toch ineens Opel in kunt lezen als je het logo omdraait.
De uitvoering is heel goed gedaan. De uitstraling van het fictieve merk Jade is veel vrouwelijker dan dat van Opel. Dat is ook te zien in het aantal reacties van vrouwelijke sollicitanten. Ook goed is dat Opel tijdens de gesprekken uitlegt waarom ze enigszins misleidend te werk zijn gegaan. Dat pakt goed uit, zoals we zien in de video. De creatieve aanpak wordt gewaardeerd door de sollicitanten en zeven dames gaan door naar de volgende ronde. Kortom: dit lijkt me een geslaagde actie.
Mocht je trouwens ook interesse hebben, je kunt nog solliciteren tot 31 maart…