ReclameReview: Pearle maakt commercial voor hele branche

20 januari 2021, 14:00

In deze commercial, die past in de reeks waarin elke campagne een oogtest op zichzelf is, roept Pearle op om ‘je ogen weer eens mee naar buiten te nemen’. Essentieel in tijden waarin we steeds vaker binnen blijven.

Credits

Concept: dentsuACHTUNG!

Production company: Halal

Director: Johan Kramer

DOP: Douwe Hennink

Editor: Annelien van Wijnbergen

Grading & post-production: De Grot

Sound: Soundcircus

Music: Cris & Jef Music

Doelstelling

Laten zien dat Pearle geeft om je ogen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Deze commercial is onderdeel van de langlopende campagne van Pearle ontwikkeld met dentsuACHTUNG!. Na de lancering in 2018, onder de vlag ‘Happy Eyes’, werd de campagne een herkenbaar format waarbij elke campagne-uiting een ‘simpele ‘oogtest’ of een element van schermvoorlichting bevat. De commercial wordt ondersteund met een brede range aan digitale content.”

Oordeel

Het eerste wat opvalt aan deze commercial is hoe mooi hij is. Vooral de kleuren en de scherptediepte van elk shot. Die aanpak past uiteraard prima bij de producten en diensten van Pearle, want die hebben juist te maken met wat je ziet. Onbewust krijg je dit als kijker toch maar mooi mee.

Maar ook op bewust niveau ben je als kijker bezig met je zicht dankzij deze commercial. De jongen ziet vogels op takken, maar eigenlijk word je als kijker uitgedaagd om te bewijzen dat jij de vogels ziet. Ook al worden ze steeds moeilijker te spotten, net als bij een echte oogtest. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar ik ga zo’n uitdaging graag aan. Van dat competetieve mechanisme wordt hier goed gebruik gemaakt.

Als je het goed bekijkt, (pun intended) is dit gewoon een commercial voor de hele branche en niet specifiek voor Pearle. Ik ben dan ook heel benieuwd of bijvoorbeeld onafhankelijke opticiens (of zelfs concurrerende optiekketens) een stijging gaan zien in het aantal afspraken voor oogmetingen. Dat zou een groot compliment zijn voor Pearle, ook al willen ze natuurlijk liever al die klanten zelf binnen halen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief