ReclameReview: de gele hesjes van OHRA

19 juni 2019, 13:00

Het vaste duo van Ohra, Rob en Els, maakt in deze nieuwe commercial dankzij autopech kennis met de Franse berm. Of staan ze daar nu te demonstreren met hun gele hesjes aan?

Credits

Concept: Antoine Houtsma, Marcel Hartog

Strategie: Jeroen van Eck

Account: Jolies van Rijn, Willemijn van Eeghen

Producer bureau: Sandra Derogee, Merel Groenenboom

Productiemaatschappij: Holy Fools

Producer: Wikke van der Burg

Regisseur: Mattias Schut

DOP: Menno Westendorp

Offline editor: Kapsalon – Marc Bechtold

Online: Ton Habraken

Grading: Laurens Orij

Geluidsstudio: FC Walvisch

Verantwoordelijk bij klant: Bianca Knispel-Teuling, Brenda Gerritsen-Brouns, Brett Gaasbeek

Doelstelling

Communiceren dat Ohra alles direct voor je regelt bij autoschade in het buitenland.

Uitwerking

Rob en Els, het vaste duo in de commercials van Ohra, zijn op vakantie in Frankrijk. Helaas krijgen ze autopech en stranden ze langs de weg. Gelukkig zijn ze goed verzekerd, toch? In de commercial wordt het motto ‘verzekeren zonder paarse krokodil’ wederom als herkenning gebruikt om aan te geven dat Ohra niet bureaucratisch is, maar gewoon helpt.

Oordeel

Het ligt natuurlijk enorm gevoelig, een grapje over de gele hesjes. Ten eerste behoor je als verzekeraar tot die gevestigde orde waartegen wordt geprotesteerd en ten tweede sympathiseert een deel van de doelgroep ermee. Toch vind ik dat de grap goed uit de verf komt, omdat er niet neerbuigend of kritisch wordt gedaan over de beweging.

“Het grapje met de gele hesjes moet het vooral doen in deze commercial”

Maar de eigenlijke boodschap van de commercial sneeuwt onder door tegenstrijdigheden. Eerst horen we namelijk dat er ‘gewoon nog een takelwagen komt’ en dat Ohra ‘zonder gedoe direct hulp biedt in het buitenland’. Maar dit blijkt toch weer gedoe op te leveren, waardoor de belofte niet waargemaakt wordt. Dan kun je wel alle paarse krokodillen uit de weg hebben geruimd, maar je bewijst nog steeds niet dat je betere service levert.

Daarom heb ik het idee dat het grapje met de gele hesjes het vooral moet doen voor deze commercial. En dat is toch zonde als je eigenlijk wilt communiceren dat bij Ohra alles direct geregeld is, want dat komt niet over op deze manier.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Wil

    Zoals altijd weer een steengoeie reclame. Top

    Hoe verzin je het iedere keer weer..


    30 juni 2019 om 20:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief