ReclameReview: wil de NVJ dat we klappen voor journalisten?

29 april 2020, 09:00

“Als het er echt toe doet, is het de journalist die de juiste vragen stelt. De journalist onthult, duidt en verbindt. Juist nu!” Dat is de boodschap die de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) uitdraagt in haar allereerste landelijke commercial in 130 jaar.

Credits

Regie: Willem Sluyterman van Loo

Montage & motion graphics: Wouter Sessink

Voice-over: Wilma Haan, voorzitter NVJ

Doelstelling

De grote waarde en betekenis van journalisten voor de samenleving benadrukken.

Uitwerking

Uit de nieuwsbrief van de NVJ: “Betrouwbare informatie is in deze onzekere tijden die het coronavirus veroorzaakt van cruciaal belang. In een landelijke tv-commercial brengen we daarom het werken van journalisten onder bijzondere omstandigheden voor het voetlicht. De commercial is tot stand gekomen dankzij het aanbod van STER dat belangenorganisaties in de gelegenheid stelt om hun achterban te ondersteunen in deze moeilijke tijd.”

Oordeel

Wat moet ik hier eigenlijk mee? Een abonnement nemen op een (online) krant, applaudisseren voor alle dappere journalisten? Je kunt er verschillende acties aan verbinden, maar dit gebeurt niet. Het is alleen maar bewustwording.

Wat moet je met deze campagne? Het is alleen maar bewustwording

Ik krijg sterk het gevoel dat deze commercial is gemaakt omdat de mogelijkheid werd geboden door de STER en niet omdat er echt een duidelijke boodschap moet worden verkondigd. Zelfs het bedankje aan de journalisten wordt niet uitgesproken. En andere beroepsgroepen kunnen ook een commercial maken met “Juist nu!” als thema.

Anonieme trollen

Of is het misschien heel triest dat er een reclamecommercial nodig is voor onafhankelijke journalistiek? De reacties op YouTube onder de commercial liegen er niet om: anonieme trollen hebben het over propaganda, fake news en zelfs Lügenpresse… Als je met zulke sentimenten wordt geconfronteerd, snap ik dat je een tegengeluid wilt laten horen.

Maar je weet ook dat zo’n campagne heel snel als een boemerang terug kan komen. “Ook nu het er echt om gaat, is het de journalist die de juiste vragen stelt”, aldus de NVJ. In dezelfde week als de polariserende vraag van een NOS-journalist aan Mark Rutte. Daar gaat de slogan “De journalist onthult, duidt en verbindt”…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Kees Kromme

    Kun je ook een lijstje geven van kranten die NIET bij de mainstreammedia horen?

    Of van journalisten die niet afhankelijk zijn van msm?


    25 mei 2020 om 20:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief