ReclameReview: nieuw zomerdrankje, old school commercial van Licor 43 Fresco

Stel jezelf eens voor hoe je een nieuwe zomercocktail zou introduceren bij je doelgroep… Waarschijnlijk komt jouw uitwerking behoorlijk dicht bij de nieuwe commercial van Licor 43 Fresco. Of toch niet?
Credits
Bureau: Mediaxplain
Media: Ad Alliance
PR: Glasnost
Doelstelling
Licor 43 Fresco introduceren als fruitig zomerdrankje dat verkrijgbaar is in de supermarkt.
Uitwerking
Licor 43 brengt Licor 43 Fresco, zijn eerste ready-to-drink cocktail op de markt. De introductie wordt ondersteund door een crossmediale campagne op tv, digital, social en PR.
Ries Bokken, Senior Brand Manager van Zamora Company zegt in het persbericht dat het merk met zijn nieuwe product een doelgroep willen aanspreken die van gemak houdt. “Consumenten zijn hier in steeds grotere mate naar op zoek en daar speelt Licor 43 Fresco perfect op in. De cocktail is direct vanuit de fles te drinken en te koop in de supermarkt.”
Oordeel
Het gebeurt niet vaak dat ik zoveel herkenbaarheid zie in een commercial. Werkelijk alles wat je maar kunt wensen in een introductiecommercial voor een zomers drankje is hierin verwerkt. Packshot, zomergevoel, close-up van fruit, close-up van genietende mensen, close-up van hun lichamelijke reacties en call-to-action met wederom een packshot. Echt, deze commercial zouden ze zo kunnen gebruiken om reclamemakers op te leiden.
Tussen alle ‘verplichte’ shots door vergeten ze me te vertellen wat er zo uniek is aan Licor 43 Fresco
Maar als je dan toch op zo’n opleiding begint over deze commercial, kun je misschien ook direct vragen aan je studenten wat er ontbreekt. Want dat is wat mij betreft vrij duidelijk: tussen alle ‘verplichte’ shots door vergeten ze me te vertellen wat er zo uniek is aan Licor 43 Fresco. Behalve misschien die naam met dat Spaanse getal, waardoor ik altijd afgeleid word van de eigenlijke boodschap. Of de boodschap is alleen maar ‘Er is nu ook een mix van Licor 43 met fruit’. Dat kan, dan is deze basic introductie aardig geslaagd.
Alles draait namelijk om de flesjes in beeld, zodat het logo met de grote 43 niet te missen is. Zoveel mogelijk contactmomenten creëren met het product of de merknaam is een beproefde reclamestrategie, zowel op radio als tv, dus het is een begrijpelijke keuze. En dat er dan niet zoveel bijzonders te zien is voor ons als kijker, dat is van minder belang natuurlijk.