ReclameReview: Menzis en honden tegen stress

7 november 2018, 14:00

Stress op het werk. We hebben er (bijna) allemaal wel mee te maken. Het levert veel narigheid op voor alle partijen. Daarom wil Menzis er iets aan doen. Hoe? Door bedrijven te stimuleren om honden van medewerkers rond te laten lopen op de werkvloer.

Credits

Bureau: DDB & Tribal Amsterdam

Doelstelling

De oplossingen van Menzis SamenGezond bekender maken en zo meer mensen te laten kiezen voor Menzis.

Uitwerking

Uit onderzoek blijkt dat contact met honden stress kan verlagen. Daarom wil Menzis graag stimuleren dat mensen die thuis geen hond hebben, er op het werk mee in aanraking komen, om zo hun stress te verminderen. De bedoeling is dat werknemers een speciaal hiervoor uitgezochte asielhond adopteren. Met hun werkgever kunnen ze afspreken dat de hond op het werk mag rondlopen. Zo krijgen de honden weer aandacht van mensen en de mensen krijgen minder stress. Op het platform Menzis SamenGezond is hierover een toolkit te vinden.

Oordeel

Initiatieven om werkstress te verminderen, kan ik alleen maar toejuichen. Zelfs als de reden voor het initiaitef is dat een zorgverzekeraar kosten wil besparen doordat ze voor minder mensen met een burn-out de zorgkosten hoeven te betalen. Bijkomend voordeel van dit idee is namelijk dat mensen zich beter voelen. Daar wordt iedereen blij van.

“Menzis trekt bijna de hele Cialdini-trukendoos open”

De opbouw van de commercial is goed gedaan. Eerst een uitleg over werkstress in het algemeen, dan een deskundige die vertelt waarom honden op de werkvloer een oplossing kunnen zijn. Vervolgens zien we hoe het dierenasiel het initiatief van Menzis uitvoert, waarbij ook de nieuwe eigenaar en collega’s van de eigenaar aan het woord komen.

Sympathie, autoriteit, sociale bewijskracht en zelfs nog een beetje wederkerigheid… Menzis trekt bijna de hele Cialdini-trukendoos open. En het werkt. Om dezelfde reden waarom kattenfilmpjes zo populair zijn op internet. We kunnen er niets aan doen. En dat willen we ook helemaal niet!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    I.

    Wat een belachelijke reclame, zeker bedacht door iemand die wel van honden houd.

    Er zijn ook veel mensen die honden vies vinden, opdringerig, onhygiënisch en soms bang zijn voor honden. Hoezo minder stress, dan heb ik liever een aquarium en een ander wordt rustig van een kat of ook leuk een kind mee naar het werk. Wat er vreselijke onzin en dat daar dan ook nog geld ingestoken wordt. Misschien dat een minder hoge eigen risico veeerl meer minder stress oplevert.

    Vr.gr. I.de Poel


    7 november 2018 om 20:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!