ReclameReview: LOI (doelen stellen)

4 januari 2017, 13:00

Als kind weet je vaak precies wat je later wilt worden. Maar als volwassene dan? LOI motiveert Nederland om professionele doelen te stellen voor 2017.

Credits

Bureau: N=5

Creatie: Lukas van de Ven

Strategie: Bastiaan Weers

Account: Ole Christern, Astrid Witteveen, Vera van Dam

RTV Producer: Guy van der Hoop

Productiemaatschappij: 100% Halal

Regisseur: Mea de Jong

Productie: Judith Engels

Verantwoordelijk bij LOI: Jos van Eyken, Jan Jelle Bouma, Marcel Bierenbroodspot

De doelstelling

De doelgroep overtuigen om een opleiding bij LOI te volgen.

De uitwerking

Met het nieuwe thema ‘Doelen stellen’ geeft LOI verdere invulling aan de in 2015 gestarte merkcampagne ‘Groei Door’. Hiermee wil LOI mensen stimuleren en ondersteunen om zich in hun werk te blijven ontwikkelen en doelen te blijven stellen. Juist als je al op een bepaald punt in je carrière zit.

Het oordeel

De tegenstelling tussen schattige, naïeve kinderen en een in zijn kantoorbaan vastgeroeste volwassene is natuurlijk erg duidelijk. Dat is waar LOI op leunt in deze campagne: we mogen als werkende volwassenen wel weer wat naïever worden en onze dromen najagen. Goed punt.

Maar communicatief vind ik deze commercial te makkelijk. De vergelijking die we hier zien, klopt niet. Als je een kind vraagt wat het wil worden, krijg je een ongeremd antwoord. Kinderen worden niet gehinderd door kennis van hun eventuele beperkingen of door de randvoorwaarden die hun huidige leven schept, bijvoorbeeld in de vorm van hun gezinssituatie en financiële verplichtingen.

Bovendien kun je met een cursus van de LOI volgens mij geen piloot, brandweerman, burgemeester, basketballer of politieagent worden. Ook daar is dus geen link te vinden met het productaanbod. Alleen het stellen van doelen blijft over als je dat weghaalt.

Dan is het dus maar hopen dat de doelgroep de merknaam LOI onthoudt na het zien van deze commercial. En dat men na het zien ervan geïnspireerd raakt om doelen te stellen, die vervolgens wél bij LOI waargemaakt kunnen worden. Want doelen stellen staat niet per definitie gelijk aan een opleiding volgen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!