ReclameReview: Lidl Brown Bag

25 oktober 2017, 13:00

George Baker kennen we natuurlijk van zijn hit ‘Little Green Bag‘. Maar voor Lidl past hij graag de kleur en tekst aan.

Credits

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Strategie: Jeroen van Eck

Account: Jolies van Rijn

Producers: Sarah Giliam en Merel Groenenboom

Creatie: Edward Romunde en Antoine Houtsma

Productiemaatschappij: Joe Public Shoot

Regie: Antoine Houtsma

Producer: Maarten van Hemmen

DOP: Luc Brefeld

Edit: Gert-Willem Visser

Post production: The Ambassadors

Geluidsstudio: Top Format

Music Supervision & Re-recording: Amp. Amsterdam

Creative Director Amp. Amsterdam: Diederik van Middelkoop

Zang: George Baker

Verantwoordelijk bij LIDL: Jorieke de Vries en Anniek Evers

De doelstelling

Communiceren dat elke Lidl-winkel nu een afbakafdeling heeft voor verse, warme broodjes.

De uitwerking

De basis van deze commercial is het nummer ‘Little Green Bag‘ van George Baker Selection uit 1970. Niemand minder dan George Baker himself zingt de nieuwe versie van het nummer, dat inmiddels is omgedoopt tot ‘Lidl Brown Bag‘. Op deze manier wil de supermarktketen duidelijk maken dat je in de winkels nu ook vers afgebakken broodjes kunt kopen.

Het oordeel

Ik vind hem geweldig. Heel knap gemaakt ook. Er zijn namelijk zo ontzettend veel dingen die mis kunnen gaan in de uitvoering zodra je een idee als dit bedenkt, maar hier ging het goed. Het klopt allemaal en dat maakt het zowel een grappige commercial als eentje die de boodschap overbrengt. Vandaar mijn enthousiasme.

De muziek is de held in deze commercial. Vanaf de eerste tonen hoor je direct dat het ‘Little Green Bag’ is, wat nog wordt versterkt door de slowmotion beelden van lopende mannen, die doen denken aan de cast van Reservoir Dogs. Inderdaad, dat is de film waarin ‘Little Green Bag’ gebruikt werd en daardoor beleefden het nummer en de band een heuse revival.

Ook de aangepaste tekst, die nu helemaal slaat op afbakbrood van Lidl, vind ik erg sterk. Natuurlijk is het inhoudelijk wat knullig, maar dat draagt juist bij aan de humor van de commercial. Net als het feit dat George Baker zelf de hoofdrol speelt. Zo serieus neemt hij zichzelf dus niet en dat siert hem.

Dan de eindgrap: ‘Ik heet dan wel Baker, maar ik bak mijn brood niet zelf’. Heerlijk toch? Er straalt iets fouts uit de hele commercial dat het daardoor weer goed maakt. En effectief. Want we weten nu allemaal dat je voor verse broodjes bij Lidl terechtkunt. Daar was het allemaal om te doen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

12 Reacties

    CharlesvandeBron

    Haha prachtige man is het ook, jammer dat ie het doet voor de lidl


    25 oktober 2017 om 17:57
    Olaf

    Geweldige commercial, wordt er helemaal blij van! De man is n held, wat n stem & Hele sympathieke Zuid-Hollandse gozer. ( Throw back to the good old Konmar in Elandstraat Den Haag met eigen bakkerij 🙂


    25 oktober 2017 om 19:29
    Yvonne

    Ik hou hiervan! Er zit inderdaad ook zo’n lekkere foute ondertoon in. Enneh Olaf, die hele sympathieke Zuid-Hollandse gozer komt natuurlijk wel uit ons altijd sympathieke Noord-Holland hè!


    26 oktober 2017 om 04:01
    Michel

    Ik ben een Lidl medewerker in hart en nieren. Lidl stroomt door mijn aderen. Deze reclame is geweldig, ik krijg er een warm gevoel van.


    26 oktober 2017 om 09:56
    Michael

    De zoveelste parodie op Little Green Bag en de zoveelste reclame waar meneer Baker mag komen optreden. Getuigd van weinig originaliteit, vind de commercial dan ook tenenkrommend. Reclamemakers en woordgrapjes… Gelukkig verschillen smaken.


    26 oktober 2017 om 10:07
    Ingrid

    Leuke reclame, maar je kunt helemaal geen kaneelbroodjes, croissantjes of pistolets kiezen!!

    Erg jammer…


    26 oktober 2017 om 18:44
    Liesbeth

    Haha!! Goeie! Fantastisch.

    Puntje: begrijpen 40- ers wie GB is?

    ps Het zijn wel vers afgebakken broodjes!-niet afgebakte-


    26 oktober 2017 om 20:55
    GeweldigMan

    Perfect lied, ik heb het in mijn hoofd altijd, jammer dat het bij mij in de post pas om 10 uur ’s avonds op de 29e is gestuurd, oftewel het einde van de actie *sad life*


    29 oktober 2017 om 22:01
    mgvandenbroek

    @Liesbeth: Alle 40- ers zijn fan van Tarantino. Ik heb/had Reservoir Dogs op DVD 😉


    30 oktober 2017 om 13:59
    Marcel Ossendrijver

    Top idee. Top executie.


    1 november 2017 om 19:07
    Marjorie de Jong

    Wat een verschrikkelijke reclame! Het ergste is nog dat je hem 36x op een avond langs ziet komen 🙁 Nog nooit zoiets afschrikwekkends gezien!


    4 november 2017 om 20:20
    Anoniem

    Leuk


    12 januari 2018 om 21:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief