ReclameReview: Lidl Brown Bag
George Baker kennen we natuurlijk van zijn hit ‘Little Green Bag‘. Maar voor Lidl past hij graag de kleur en tekst aan.
Credits
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Strategie: Jeroen van Eck
Account: Jolies van Rijn
Producers: Sarah Giliam en Merel Groenenboom
Creatie: Edward Romunde en Antoine Houtsma
Productiemaatschappij: Joe Public Shoot
Regie: Antoine Houtsma
Producer: Maarten van Hemmen
DOP: Luc Brefeld
Edit: Gert-Willem Visser
Post production: The Ambassadors
Geluidsstudio: Top Format
Music Supervision & Re-recording: Amp. Amsterdam
Creative Director Amp. Amsterdam: Diederik van Middelkoop
Zang: George Baker
Verantwoordelijk bij LIDL: Jorieke de Vries en Anniek Evers
De doelstelling
Communiceren dat elke Lidl-winkel nu een afbakafdeling heeft voor verse, warme broodjes.
De uitwerking
De basis van deze commercial is het nummer ‘Little Green Bag‘ van George Baker Selection uit 1970. Niemand minder dan George Baker himself zingt de nieuwe versie van het nummer, dat inmiddels is omgedoopt tot ‘Lidl Brown Bag‘. Op deze manier wil de supermarktketen duidelijk maken dat je in de winkels nu ook vers afgebakken broodjes kunt kopen.
Het oordeel
Ik vind hem geweldig. Heel knap gemaakt ook. Er zijn namelijk zo ontzettend veel dingen die mis kunnen gaan in de uitvoering zodra je een idee als dit bedenkt, maar hier ging het goed. Het klopt allemaal en dat maakt het zowel een grappige commercial als eentje die de boodschap overbrengt. Vandaar mijn enthousiasme.
De muziek is de held in deze commercial. Vanaf de eerste tonen hoor je direct dat het ‘Little Green Bag’ is, wat nog wordt versterkt door de slowmotion beelden van lopende mannen, die doen denken aan de cast van Reservoir Dogs. Inderdaad, dat is de film waarin ‘Little Green Bag’ gebruikt werd en daardoor beleefden het nummer en de band een heuse revival.
Ook de aangepaste tekst, die nu helemaal slaat op afbakbrood van Lidl, vind ik erg sterk. Natuurlijk is het inhoudelijk wat knullig, maar dat draagt juist bij aan de humor van de commercial. Net als het feit dat George Baker zelf de hoofdrol speelt. Zo serieus neemt hij zichzelf dus niet en dat siert hem.
Dan de eindgrap: ‘Ik heet dan wel Baker, maar ik bak mijn brood niet zelf’. Heerlijk toch? Er straalt iets fouts uit de hele commercial dat het daardoor weer goed maakt. En effectief. Want we weten nu allemaal dat je voor verse broodjes bij Lidl terechtkunt. Daar was het allemaal om te doen.
Haha prachtige man is het ook, jammer dat ie het doet voor de lidl
Geweldige commercial, wordt er helemaal blij van! De man is n held, wat n stem & Hele sympathieke Zuid-Hollandse gozer. ( Throw back to the good old Konmar in Elandstraat Den Haag met eigen bakkerij 🙂
Ik hou hiervan! Er zit inderdaad ook zo’n lekkere foute ondertoon in. Enneh Olaf, die hele sympathieke Zuid-Hollandse gozer komt natuurlijk wel uit ons altijd sympathieke Noord-Holland hè!
Ik ben een Lidl medewerker in hart en nieren. Lidl stroomt door mijn aderen. Deze reclame is geweldig, ik krijg er een warm gevoel van.
De zoveelste parodie op Little Green Bag en de zoveelste reclame waar meneer Baker mag komen optreden. Getuigd van weinig originaliteit, vind de commercial dan ook tenenkrommend. Reclamemakers en woordgrapjes… Gelukkig verschillen smaken.
Leuke reclame, maar je kunt helemaal geen kaneelbroodjes, croissantjes of pistolets kiezen!!
Erg jammer…
Haha!! Goeie! Fantastisch.
Puntje: begrijpen 40- ers wie GB is?
ps Het zijn wel vers afgebakken broodjes!-niet afgebakte-
Perfect lied, ik heb het in mijn hoofd altijd, jammer dat het bij mij in de post pas om 10 uur ’s avonds op de 29e is gestuurd, oftewel het einde van de actie *sad life*
@Liesbeth: Alle 40- ers zijn fan van Tarantino. Ik heb/had Reservoir Dogs op DVD 😉
Top idee. Top executie.
Wat een verschrikkelijke reclame! Het ergste is nog dat je hem 36x op een avond langs ziet komen 🙁 Nog nooit zoiets afschrikwekkends gezien!
Leuk
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!