ReclameReview: KPN (vakantieliefde)

2 augustus 2017, 11:30

Wat doe je als je als puber de taal niet spreekt op vakantie? KPN heeft het antwoord: flirten via een vertaalapp.

Credits

Bureau: N=5

Creatie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert, Jantine van Dijk

Strategie: Bastiaan Weers

Account: Anouk Zink, Vanessa Smit, Gonny Pullens

RTV Producer: Lotte de Rooij

Productiemaatschappij film: BONKERS

Regisseur: Michael Wong

Producer: Jan Jinek

D.O.P.: Germain McMicking

Editor: Gert van Berckelaer

Geluid: Soundcircus, cris&jef music

Verantwoordelijk bij KPN: Yvette Belt-Beekman, Iris Jansen, Maureen Zijlstra

De doelstelling

De pay-off ‘Voel je vrij’ laden in de vakantieperiode.

De uitwerking

Je ziet hem denken, de Nederlandse jongen die in de auto langs de Kroatische kust rijdt: wat gaat deze vakantie brengen? Zodra hij vanuit de caravan het meisje van zijn dromen langs ziet lopen, weet hij dat het een topvakantie gaat worden. Mede dankzij de vertaalapp op zijn smartphone, want hij spreekt geen woord Kroatisch. Zo helpt zijn mobiele data-abonnement van KPN hem met zijn prille relatie.

Het oordeel

Ja, dit is precies de juiste toon voor KPN, vind ik. Geen acties, geen technische info over smartphones en bundels. Wij kijkers weten wel dat we daarvoor bij KPN terechtkunnen.

In plaats daarvan laat deze commercial zien wat de producten en diensten van KPN mogelijk maken. We vinden het heel normaal tegenwoordig, maar het is natuurlijk nog steeds heel bijzonder dat je zo’n beetje alle talen in je broekzak hebt. Die magie brengt deze commercial heel goed over.

Natuurlijk is een vertaalapp niet perfect, zoals we allemaal wel eens hebben gemerkt. De grappige foute vertalingen maken het verhaal realistischer en leuker om te volgen.

Tot slot zien we de pay-off ‘Voel je vrij’. Hiermee wordt uiteraard in deze context bedoeld dat je ook op vakantie vrij kunt communiceren in andere talen. Maar je zou het ook kunnen interpreteren als de vrijheid die de jongen heeft nu hij weer naar Nederland gaat… Gelukkig helpt de epische filmmuziek ons bij het trekken van de juiste conclusie: de jongen is verliefd!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Thei

    Hallo David,

    Inderdaad customer experience is erg belangrijk voor KPN ook als je naar de reclame van Opa Henk bellen kijkt, niet veel poespas direct to the point.

    Groet Theo


    20 augustus 2017 om 20:26
    Thei

    Hallo David,

    Inderdaad customer experience is erg belangrijk voor KPN ook als je naar de reclame van Opa Henk bellen kijkt, niet veel poespas direct to the point.

    Groet Theo


    20 augustus 2017 om 20:28
    jelmer

    zeer eens met deze review!

    maar ik ben eigenlijk opzoek naar de “epische filmmuziek” die in de reclame word gebruikt. het lijkt mij een heel mooi liedje!

    heeft iemand enig idee?

    bij voorbaat dank!


    21 augustus 2017 om 20:37
    Frans

    Ja die muziek is geweldig. Heeft iemand een idee van wie dat is?

    BVD


    22 augustus 2017 om 17:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!