ReclameReview: KPN KlasseContact

15 juni 2016, 11:00

Wist je dat KPN diverse maatschappelijke initiatieven heeft ontplooid? Ik ook niet. Daarom hebben ze in hun nieuwe commercial het initiatief KlasseContact centraal gesteld.

Credits

Bureau: N=5

Concept: Thijs Bontje, Daniël te Lindert, Peter Hebbing (CD)

Art: Daniël te Lindert

Copy: Thijs Bontje

Strategie: Bastiaan Weers

RTV: Guy van der Hoop, Christ Bloemheuvel

Account: Anouk Zink, Ralph Balk, Gonny Pullens

Productiemaatschappij: Bonkers

Regisseur: Michael Wong

Offline editor: Taco Arts

Postproductie: Crabsalad

Geluid: The Ambassadors

Muziek: Massive Music

Fotografie: Tara Fallaux

Casting: Elskes Kast, Borgman & Augustinus

De doelstelling

De likeability van KPN verhogen door maatschappelijke initiatieven te laten zien.

De uitwerking

De klas op stelten zetten vanuit het ziekenhuis. Met KlasseContact van KPN. Langdurig ziek zijn is voor een kind vreselijk. Lichamelijk en mentaal, maar ook sociaal gezien heeft het gevolgen. Want als een kind bijvoorbeeld langdurig in het ziekenhuis moet verblijven, ligt het sociale leven stil en is er weinig contact met leeftijdsgenootjes. Deze commercial laat zien dat het met KlasseContact bijna lijkt alsof je er echt bij bent in de klas.

Het oordeel

Niemand kan natuurlijk tegen een geweldig initiatief als dit zijn. Als je deze commercial ziet, vind je het geweldig dat KPN dit doet. En dat is natuurlijk precies de bedoeling. Met deze commercial legt KPN de tweestrijd bloot van heel veel grote en kleine bedrijven: je doet iets voor de maatschappij, maar je wilt dat ook weer niet van de daken schreeuwen. Het zou immers kunnen overkomen alsof je over de rug van anderen jezelf wilt promoten. Ik vind dat deze commercial precies de juiste balans heeft tussen reclame en maatschappelijke betrokkenheid.

Zeg nou zelf: als KPN niet communiceert dat ze dit soort initiatieven ontplooit, zouden wij het als consument alleen te weten komen wanneer we er zelf mee te maken zouden krijgen. Daarom snap ik heel goed dat ze het nu aan een breder publiek willen laten zien, maar dan wel op een goede manier. De relaxtheid over een toch wel zwaar onderwerp (langdurig ziek zijn) zorgt daarvoor.

De uitwerking van deze commercial speelt heel mooi met de overeenkomsten die er zijn tussen een school en een ziekenhuis. Het systeemplafond en de gangen zouden zich in beide gebouwen kunnen bevinden. Vervolgens vraag je als kijker jezelf af waarom een jonge patiënte de gang op moet in het ziekenhuis. Totdat blijkt dat ze virtueel in de klas aanwezig was dankzij KlasseContact. Zo kan ze dus keten in de klas vanuit haar ziekenhuisbed. De boodschap ‘Voel je vrij’, die KPN al langer gebruikt in hun campagnes, past natuurlijk perfect bij dit initiatief. Daarom vind ik ook dat de balans hier precies goed is.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!