ReclameReview: KPN (Hoe overleef ik mijn eerste mobiel?)

15 november 2017, 14:00

Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd hun eerste mobiele telefoon. Daarover bestaan veel vragen en onduidelijkheden bij zowel ouder als kind. Met ‘Hoe overleef ik mijn eerste mobiel?’ helpt KPN hen via een interactieve test het gesprek aan te gaan over belangrijke, relevante onderwerpen. Zo wordt het maken van afspraken omtrent het gebruik ervan makkelijker.

Credits

Bureau: N=5

Mediabureau: Mindshare, BannerConnect, A Bigger Circle, BrandDeli

PR-bureau: Koolhoven & Partners

Verantwoordelijk bij KPN: Yvette Belt-Beekman, Miemie Man, Floris Reuvers

Concept: Neeltje Vervoort, Maureen van den Akker

Creatie: Neeltje Vervoort, Maureen van den Akker, Olaf van der Geld

Strategie: Vincent Seeber

Account: Ralph Balk, Martijn Pots, Gonny Pullens

Productie: Tisha Hoppenbrouwers

Design: Jan Jesse Bakker

Motion & edit: Renoud Netjes, Robine Schmetz

Development: Superhero Cheesecake

Geluid: Big Orange

De doelstelling

Helpen in het wegnemen van onzekerheden en onduidelijkheden. En kinderen leren op een verantwoorde manier om te gaan met een mobiele telefoon.

De uitwerking

Naar aanleiding van kwalitatief onderzoek zijn er 5 onderwerpen opgenomen in de interactieve test: etiquette, sociale druk, pesten, privacy en kosten/bereikbaarheid. Elke test moet kinderen en ouders aan het denken zetten en helpen het gesprek spelenderwijs hierover aan te gaan.

De campagne bestaat naast een interactieve test: eerstemobiel.nl uit pre-rolls, webvertising, PR en een samenwerking met Nickelodeon. Hiermee is het programma ‘Bart in de klas’ ontwikkeld waarbij in 6 afleveringen kinderen Bart leren omgaan met een mobiele telefoon.

Het oordeel

Volgens mij laten de pre-rolls typische aspecten zien waar kinderen mee worstelen wanneer ze net wel of nog net geen mobiel hebben. Daardoor raak je als ouder getriggerd om de test te gaan doen. Ik wel in ieder geval, als vader van een 11-jarige zoon.

Natuurlijk is het niet zo dat een kind na een eemalige test altijd de juiste keuze gaat maken met betrekking tot de eigen smartphone. Zo is de test volgens mij ook niet bedoeld. Het is een startpunt in de conversatie hierover tussen ouders en kind. Dat lijkt me precies wat nodig is in dit geval.

Verder vind ik het verstandig dat KPN niet al te nadrukkelijk aanwezig is in dit geheel. Het gaat om het onderwerp, niet om de afzender. Ondertussen is KPN wél het merk dat zijn nek uitsteekt voor dit belangrijke onderwerp. Qua branding is het dus zeker een slimme zet.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Koppijn

    Duet like no da ko piep sikok


    12 december 2017 om 14:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief