ReclameReview: Kornuit 0.0%, Made of Moments

27 februari 2019, 14:00

De huidige generatie jongeren wil geen spullen. Deze generatie verzamelt bijzondere ervaringen. Dit gegeven staat centraal in de introductiecampagne van Kornuit 0.0%, met als thema ‘Made of Moments’. Anders dan andere biercommercials, of toch niet?

Credits

Bureau: Fitzroy

Muziek: Tom Trago

Verantwoordelijk bij Grolsch: Christian Camps, Brand Manager Kornuit & Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director Grolsch

Doelstelling

Kornuit 0.0% introduceren, zodat de doelgroep de alcoholvrije variant gaat proberen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Bierbrouwer Grolsch introduceert aankomende week Kornuit 0.0%, de alcoholvrije variant van het pilsmerk Kornuit. Opvallend daarbij is dat deze Kornuit 0.0% niet in fles, maar in blik verkrijgbaar is. De folie rondom deze blikken is vervaardigd van 100% gerecycled plastic. Daarmee wordt een bewuste keuze voor alcoholvrij gecombineerd met de keuze voor duurzaamheid en gebruiksgemak.”

De populariteit van alcoholvrije bieren in Nederland neemt enorm toe, zo meldt Grolsch, ook onder de relatief jonge doelgroep van Kornuit. Steeds vaker zouden ook zij de voorkeur geven aan alcoholvrij boven alcoholhoudend of alcoholarm bier. “Ze letten meer op hun gezondheid en maken bewustere én duurzame keuzes. Daarbij is ‘gemak’ voor hen een belangrijk criterium bij de aankoop van bier.”

“Deze doelgroep kiest voor producten en verpakkingen die passen bij spontane acties en momenten”

Christian Camps, brandmanager van Kornuit, zegt erover: “Samen met onze doelgroep hebben we de campagne ‘Made of Moments’ gemaakt: van strategie, creatie tot uitvoering. Daarbij hebben we uiteraard veel gesproken over hun wensen. De bewuste keuze voor een alcoholvrij bier en de voorkeuren voor duurzaamheid en gebruiksgemak kwamen daarbij als belangrijke aandachtspunten naar voren. Deze doelgroep kiest voor producten en verpakkingen die passen bij spontane acties en momenten. Vanuit ons duurzaam en verantwoord ondernemen hebben wij – in lijn met ons krat – gekeken hoe we dit product zo duurzaam mogelijk in de markt kunnen zetten. Zo proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten op de wensen van onze doelgroep.”

Oordeel

Oké, dus Kornuit 0.0% wordt geïntroduceerd in blik, maar de hippe jongeren in de commercial drinken uit flesjes. En die flesjes kun je (nog) niet kopen in de winkel. Hmmm…

Mooie commercial natuurlijk. Kunstzinnig bijna. Ik geloof ook direct dat de campagne samen met de doelgroep is gemaakt. Alleen hangt het resultaat dan natuurlijk af van welke doelgroep je vraagt om mee te denken. In dit geval is het een commercial geworden die, naar mijn mening, aansluit bij een nieuwe, jonge doelgroep.

“In essentie blijven dit soort biercommercials natuurlijk allemaal hetzelfde verhaal”

Maar in essentie blijven dit soort biercommercials natuurlijk allemaal hetzelfde verhaal: lifestyle-beelden gecombineerd met blije mensen die van het product genieten, in dit geval Kornuit 0.0%. Dat is al jarenlang zo en zal ook vast niet zomaar veranderen. En toch is deze commercial wel helemaal van nu. Dat vind ik dan wel weer knap.

Het verschil met de introductie-commercial voor de alcoholhoudende versie van Kornuit is wel groot, overigens. Dat zal een bewuste keuze zijn geweest, die ook met de doelgroep te maken heeft, maar dat valt wel direct op als je deze nieuwe commercial ziet. Uiteraard zit het merk nu in een andere fase, dus de switch is ergens wel te begrijpen. De verkoopcijfers zullen het succes van deze keuze moeten bewijzen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!