ReclameReview: KNIPPR

13 juli 2016, 13:00

Als je jouw tv-abonnement wilt losknippen van je internet- en telefoonabonnement, dan kan dat met KNIPPR. In deze introductiecommercial wordt het concept uitgelegd. In woord en in schitterende beelden.

Credits

Bureau: Red Urban

Creatie: Robin Meekel, Patrick van Haperen, Ben Imhoff

Strategie: Bas Vroonland

(Post)Productie: Revolver Amsterdam

Producer: Thamara van Trappe, Fabienne Molleman, Denise Croeze. Remko Esser

Design: Michiel Koorstra Remco van Zaanen

Fotografie: Jaap Vliegenthart

Media: ETCETERA

Muziek & Geluid: Klankwerk

De doelstelling

De doelgroep van KNIPPR los laten komen van de traditionele tv-aanbieders en de kabel door te knippen door voor KNIPPR te kiezen.

De uitwerking

KNIPPR is een dienst waarmee je zelf je zenderaanbod kunt samenstellen. Je kunt kijken via een online stream of je mobiele telefoon en je hebt geen decoder of coaxkabel meer nodig. Om deze dienst onder de aandacht te brengen, maakten Red Urban en Etcetera tv-commercials en een bioscoopreclame. Hier zie je jongeren vastgebonden op de bank met een tv-kabel. ‘Verplicht internet en tv afsluiten? Betalen voor tientallen zenders waar je nooit naar kijkt?’ De jongeren breken los uit de kabels. ‘Kies zelf je eigen zenders.’

Het oordeel

Deze commercial is een feestje om naar te kijken. Hij is stijlvol en hij knalt van je beeldscherm, precies zoals het bedoeld is. Want dat is wat KNIPPR wil communiceren: dat ze anders zijn, brutaler. Ze helpen je los te gaan. Op welke tv-zender je maar wilt. Los van je totaalaanbieder.

KNIPPR gebruikt heel goed de strategie van jezelf afzetten tegen de gevestigde orde. Het klinkt allemaal alsof ze jou als klant precies snappen. Als je tenminste tot de doelgroep behoort. Wat ik alleen mis is dat niet echt duidelijk wordt wat KNIPPR nu precies is. Ze zeggen vooral wat het NIET is. Oké, je kunt zelf je eigen zenders kiezen. Maar dat kan met die andere abonnementen ook. Er is weinig aandacht voor het feit dat KNIPPR voor alle mobiele apparaten als online streamingdienst beschikbaar is. Daar zie ik nog wel ruimte voor verbetering.

Overigens vind ik de claim ‘Vanaf € 10,99 per maand’ niet meteen heel goedkoop klinken. Maar goed, ik ben dan ook een ouwe lul die zijn telefoon, internet en tv allemaal in één pakket heeft zitten. En die er ook niet op zit te wachten om alles weer bij aparte aanbieders onder te brengen. Ook al betaal ik voor heel veel zenders waar ik nooit naar kijk. Misschien ben ik wel overstapmoe…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!