ReclameReview: Kerst met McDonald’s, liever wordt het niet
Nee, natuurlijk is McDonald’s niet het eerste waar je aan denkt als het om kerst gaat (toch?). Maar in deze commercial weten ze toch de link te leggen.
Credits
Bureau: TBWANEBOKO
Productie: Pink Rabbit
Doelstelling
Een positieve associatie met McDonald’s creëren of versterken.
Uitwerking
In het persbericht schrijft McDonald’s dat 2020 een jaar is “waarin we des te meer beseffen hoe belangrijk familie en gezellig samenzijn voor ons zijn. Dit inzicht vormt de basis voor de nieuwe merkfilm van het familierestaurant McDonald’s. Kerst is tijd nemen voor elkaar. In de merkfilm zien we hoe een groot gezin samen aan tafel kerst viert. Want samen kunnen zijn is voor velen toch wel het allerbelangrijkste tijdens de feestdagen.”
Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communications & Consumer Insight McDonald’s Nederland: “Samenzijn en Good Times zijn belangrijke waarden voor ons en herkenbaar voor onze gasten. We laten met deze merkfilm campagne zien dat McDonald’s zoveel meer betekent dan lekker eten…”
Oordeel
In deze commercial wordt de campagneboodschap ‘Always open for good times‘ behoorlijk letterlijk weergegeven. Zelfs met kerst is McDonald’s open en een beetje creatieve familie kan zelfs de medewerkers tijdens werktijd een extra leuke tijd bezorgen. Meer hoeft deze commercial eigenlijk ook niet te doen, toch?
Het gaat hier puur om emotie
Er hoeft niets te worden gecommuniceerd over de producten of over aanbiedingen. McDonald’s is zo bekend dat de doelgroep echt wel weet wat je er kunt kopen. Het gaat hier puur om emotie. En dat gevoel is op allerlei manieren verwerkt. Te beginnen met de gezellige familie, maar ook met de ontluikende verliefdheid tussen Calvin en zijn collega. Tot slot vliegen de emoties je om de oren als de hele familie door de McDrive komt. Oké, over het acteerwerk verschillen de meningen nogal, heb ik gemerkt, maar ik stoor me er niet aan.
Wat ik vooral heel sterk vind aan deze commercial, is dat de makers niet te hard hun best doen om die emoties te forceren. We kennen allemaal die (vooral buitenlandse) commercials waarbij ze niet rusten totdat je tranen in je ogen hebt. Daar is McDonald’s ver van weg gebleven. Daardoor komt het veel realistischer en dus herkenbaarder over. Maar zou het ook voor lange rijen bij de McDrive zorgen met kerst?